van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


woensdag 19 augustus 2009

Lekker Slim

Via facebook kwam ik het programma 'Lekker Slim' op het spoor, een quiz die wordt voorgesteld als hét verschil tussen het mannelijke en het vrouwelijke brein. Sorry? De dames, de onderlaag van The Beauty & The Nerd ("Nelson Mandela, de seriemoordenaar". Really?), moesten heel normale vragen beantwoorden die ze tot vrolijk jolijt van het publiek en de kijkers thuis natuurlijk niet wisten en de meest domme antwoorden kregen de meest domme redeneringen ("the Two Towers in plaats van the Twin Towers want die heten ook zo in Lord of the Rings"). Dan vraag je je af, kom je op tv om je belachelijk te maken? Of is het gewoon opgezet spel (dus kom je ook op tv om je belachelijk te maken, in dit geval)? Wie wil er nu als een nitwit door het leven gaan? Je moet wel heel weinig om kennis geven om je gebrek aan voor duizenden en duizenden mensen met een glaasje champagne in de hand vrijwillig te willen etaleren.
Maar wat ik erger vind is dat de dames werden gepresenteerd als 'het vrouwelijk brein', dat dus alleen van shoppen houdt. Ja, wij zijn zo, tuurlijk: we are women, we know nothing (variatie op Fawlty Towers). En Bridget Maasland, de presentatrice, (ja, ook een vrouw) doet daar vrolijk aan mee. Ik veronderstel dat iedereen op deze wereld wel intelligent genoeg is om te beseffen dat er wel vrouwen zijn die weten wie Nelson Mandela is. En wat de eerste zes letters zijn op een Qwerty. Ik bedoel maar, ook al weet ik dat het met een vette knipoog bedoeld is, stel de dames voor als het Grote Niks ofzo (heb ik van Humo) maar niet als dé Vrouw. Sexisme op de televisie, so not done.

Geen opmerkingen: