van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


maandag 24 augustus 2009

de beste rare grooves

Een van de leukere dingen om te ontdekken, het gaat hier alweer over muziek, zijn de rare grooves. U weet misschien wel (of niet), die oude minder bekende funk- of discotunes die massaal geplunderd worden door hiphop- en danceartiesten. De rare groovetrend begon met de geweldige soundtrack van Jackie Brown, de Pulp Fusion reeks en het platenlabel Harmless. Op m'n YouTube account heb ik er trouwens ook drie gepost (the Chase, Have a Nice Day en Just as Long as I Got You). Ooit was er een tijd waarin ik heel actief op zoek ging naar rare grooves in alternatievere platenzaken met een goeie funkafdeling. De Popkelder onder de Bilbo was er zo een en in Gent Music Mania maar de Popkelder bestaat niet meer, helaas. Al is het nu wel makkelijker om op YouTube of via Google, Wikipedia rare grooves op het spoor te komen.
Ik heb een lijstje gemaakt met m'n favorieten:


Dit is een van m'n favoriete tracks, ik wist niet waar ik had toen ik het voor de eerste maal hoorde. AllMusic omschreef deze song als waarschijnlijk de beste discosong ever. Ik geef ze geen ongelijk.


Gesampled door Armand Van Helden in You Don't Even know me. Heel erg fijne track. Staat steevast op elke best of rare grooves verzamelaar. De rare grooveklassieker.


Ik was de eerste die hem uploadde op YouTube en er zijn daar mensen die omwille van die song m'n blog bezoeken! Je kan je dus voorstellen hoe goed het wel is. Nummer met een heel erg verslavende beat.


Dromerige strandmuziek, heel sfeervol.


Naar mijn bescheiden mening is Sylvester na Chic de beste discoact (of staat misschien op gelijke tred met Earth Wind & Fire). I Need You vond ik niet terug maar wel een mix van I Need You en het fantastische Over And Over, een song in samenwerking met Ashford And Simpson. Ja, dat geniale duo.


Ik schrik er eigenlijk van dat dit nummer niet bekender is. Want het is beter dan hun (ook goeie) Do It Anyway You Wanna-hit.


Ik weet niet of je dit nummer als een rare groove kan omschrijven, in elk geval is het minder bekend dan Quincy's andere songs. Een andere criticus op AllMusic vond dit dan weer de beste discosong ever. Ja, als je die drie songwriters bij elkaar zet dan komt er gewoon iets fantastisch uit. En Chaka's vocals zijn superb as usual.


Een song van het geniale Chic songwritersduo Edwards and Rodgers. Mika en Alcazar wisten het ook.


Om in Frankrijk te blijven dus. Kan je dit nummer gewoon niet goed vinden?


Ooit kreeg ik iemands funkcollectie op mp3 cadeau. Dit zat er tussen en van al die honderden nummers vond ik dit het allerbeste.

Geen opmerkingen: