van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


dinsdag 1 februari 2011

Suske en Wiske in Antwerpen

Natuurlijk kan je het niet over Suske en Wiske hebben zonder het over Antwerpen te hebben, meermaals het decor in deze geweldige stripreeks. The Antwerp connection: Willy Vandersteen groeide zelf op in de Seefhoek, een Antwerpse wijk. Suske en Wiske zouden, naar ik heb gelezen, in de eerste albums ook daar hebben gewoond. Suske roept: "Seefhoek vooruit!" (dat later veranderde in "Antigoon vooruit!") in Het Eiland Amoras. Het eiland Amoras is in feite een kopie van het 16e eeuwse Antwerpen. Enzovoor enzovoort. Nog? In De Straatridder loopt Jerommeke café Den Engel binnen, een van de bekendste cafés van 't Stad. De 7 Schaken en nu de laatste Sus en Wis, "De Stuivende Stad", zijn allebei odes aan Antwerpen, de stad van Brabo, Rubens en de kathendroal (kathedraal).
Ik zou wel es willen dat iemand zich geroepen voelt om alle Antwerpse verwijzingen in Suske en Wiske op te zoeken en neer te schrijven. Slechts een 311 albums te lezen, of minder. Want ze beginnen vanaf 67. Maar sommigen zijn nog es buiten reeks. Ik raad het iedereen aan dit gewoon te doen. En stuur mij dit opzoekingswerk maar door.



9 opmerkingen:

LUC zei

Jammer genoeg ken ik Antwarpe niet zo goed ! Wel eens naar de "seefhoek" geweest ! Ook Robert en Bertrand vertoeven veel in Antwerpen ! Misschien een tip voor jou !

katie morosky zei

Dat wist ik niet! Wel dat ze in Parijs kwamen maar dus ook in Antwerpen. Leuk! :-)

sootje zei

Stefanie!! Ik weet niet of je vaak op de site van moviemeter kijkt :)? Maar er komt een meeting in Antwerpen op 5 maart. :)! Misschien een leuk idee :P? Aangezien je in Vlaanderen woont, enzo ;)?! :)

katie morosky zei

Hey Sootje, dankje! Ik ben al lang niet meer MovieMeter en de andere Meter geweest (desondanks ik die sites fantastisch vind. Ik heb gewoon minder tijd. :-) ) Maar zo'n Meeting wil echt wel bijwonen. Zeker. Tenminste als het in Antwerpen is aangezien ik geen rijbewijs heb. Dankje en ik zal een van de volgende dagen die discussie es lezen en erop reageren! :-)

Soomi zei

Als ik er nog had gezeten, dan had ik je naam met alle liefde toegevoegd ;), na het lezen van je reactie:).

katie morosky zei

Hey Soomi, ik wil wel gaan naar die Meeting. Alleen weet ik niet of ik die mensen ken aangezien ik al een lange tijd geen regular user ben. Ik zal mezelf wel es toevoegen. Een keertje. -)

Sootje zei

Awwww, Stefanie! Wel een beetje zottig van u, hoor :|. NATUURLIJK mag je daar heen, je bent toch een gebruiker van Moviemeter?!!! Tenzij je niet wilt, omdat je die mensen daar niet kent ;)? Ik weet niet of je het een beetje gevolgd hebt, maar Pastichio Rocker (Jesse) is al een hele tijd geband, en die gaat er ook heen ;).

soomi zei

Jef Blaaskaak:

Dan heeft hij een uitgeverij opgericht, De Galblaas.

Is dit wat je eigenlijk bedoelde ;)? Galblaas, is dat iets Antwerps?

katie morosky zei

Geen idee. Je hebt wel Jef Blaaskop uit Suske en Wiske dus dat zal wel iets Antwerps zijn? Maar geen idee verder. Jef Blaaskop was een soort antiheld en als iedereen maar zo overdreven moralistisch is als Willy Vandersteen. :-)