van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


dinsdag 8 februari 2011

Antwerpse kliekjesgevoel

Het valt me op dat je op bepaalde voorstellingen, optredens, feestjes altijd dezelfde mensen tegenkomt. Als je weet wie er wat organiseert kan je al voorspellen wie er aanwezig zullen zijn. Op het feestje van Vital kwam ik iemand tegen die ik al lang niet meer had gezien en hij vroeg me: "En hoe voelt het om tussen de Antwerpse culturele elite te staan?" Ik schrok want daar was ik me totaal niet bewust van. En vrijdag was het weer feest met dezelfde mensen ter ere van de verjaardag en nieuwe dichtbundel van Stijn Vranken. Bijna iedereen was er, zo voorspelbaar.
Wie zitten er allemaal in dat wereldje? Acteurs, muzikanten, kunstenaars, schrijvers en journalisten. En zij die in culturele huizen werken. En zij die in cafés werken waar 'het wereldje' komt. Je vindt er ook nog andere lui maar zij vormen wel de hoofdbrok.
En het is waar: iedereen kent iedereen. Als je op zulke feestjes komt moet je constant iedereen begroeten, wich is nice.
Van tijd tot tijd lees ik wel eens dat Antwerpen uit kliekjes bestaat en het moeilijk is om in zo'n kliekje te komen. Dat laatste weet ik zo nog niet maar wat de kliekjes betreft, is zo: zo heb je het fashion kliekje. Ze treffen elkaar in de coole hippe winkels die volstaan met mode van (Antwerpse) designers en ze nodigen elkaar uit op redelijk exclusieve feestjes waar je niet zomaar binnenraakt. Twee keer ben ik op zo'n fashionfeestje geweest en het is best wel raar om op die plek te staan terwijl je weet dat niet zomaar iedereen binnen mag. Als je zo'n uitnodiging hebt weet je al op voorhand wie er zal komen.
Het kliekje van de beroemde Antwerpse ontwerpers en de beroemde Antwerpse winkels, fotografen, architecten, modellen en hun kinderen ken ik slechts gedeeltelijk maar ik kan je wel vertellen dat we vroeger vaak in een bepaald Antwerps restaurant kwamen en daar zag je werkelijk iedereen bijna wekelijks. Een greepje: Ghislaine Nuytten zat er aan tafel met Walter Van Beierendock en vriend, Dries Van Noten en vriend, Ann DeMeulemeester met man en kind en nog vele anderen. In het mode-/architectenwereldje kent iedereen gewoon elkaar en als je wat mensen leert kennen vertellen ze je dat ze op een privéfeestje van Dries Van Noten zijn geweest want da's een goeie vriend van hen. Omdat ik hen een beetje gedeeltelijk ken werd ik es tweemaal uitgenodigd op die fashionfeestjes waarover ik het al heb gehad. En dan loopt het er vol hippe fashionpeople.
Dan heb je het culturele kliekje: ook daar kent iedereen elkaar. Het loopt zo'n beetje door elkaar van underground artiesten tot mensen met een eigen Wikipedia page en/of die wel es in de media verschijnen tot zij die echt heel beroemd zijn. In dat soort kringen worden de wildste feestjes gegeven. Maar iedereen is discreet over wat anderen doen, ik zou zoiets nooit op m'n blog schrijven. Iedereen heeft recht op zijn/haar privéleven.
Je hebt ook het hippe feestjes/cafeetjes/eetgelegenheden kliekje: underground zijn ze niet meer: veelal bestaat het uit mensen die min of meer redelijk beroemd zijn en/of beroemde ouders hebben en/of gewoon heel veel geld hebben. Ze zitten in de media, zijn dj, belangrijk in de 'betere' uitgaanswereld of werken in hippe zaken. Voor sommigen komen ze ietwat intimiderend over omdat ze er werkelijk heel hip uitzien maar eigenlijk zijn ze net heel aardig.
Het Hopperkliekje: voor alle duidelijkheid: bovenstaande kliekjes tref je bijna allemaal es aan in de Hopper of de ChatLeRoi maar het Hopperkliekje is toch wel bijzonder. Voor anderen zijn ze net zo intimiderend als het bovenstaande kliekje en eigenlijk zijn ze ook net zo aardig. Er was een tijd dat Jan De Corte er elke dag kwam met zijn vrouw, Sigrid Vincks, en op den duur groet hij je gewoon en knoop je een gesprek aan met z'n vrouw, de hele lieve Sigrid Vincks. Om maar een voorbeeld te noemen. Op het privéfeestje na Zuiderzinnen zag je er ook de hele Hopper aanwezig en ja, dat was een superleuk feestje.
Zo dit zijn de Antwerpse kliekjes die ik min of meer ken. Je hebt vast ook wel een autokliekje, en een Vlaamse babes kliekje.



2 opmerkingen:

LUC zei

Sorry Stephanie maar op deze foto herkent Ollie geen bekende dame . Of misschien linkd An van Helsen ? Wel heeft Ollie eens een lang gesprek gehad met Nellie Frijda (mevrouw Flodder) die in Roeselare een eenacter kwam spelen ! Ze is een heel lieve dame met een groot potentieel. Totaal anders dan het "schepsel" die ze in Flodder vertolkte en waar ze soms voor beschaamd voor is , want sommige stommeriken denken dat ze echt zo is...

katie morosky zei

Dit zijn toch de Vlaamse babes An, Véronique en Cara. Die twee anderen ken ik ook niet maar het zijn vast VT4-dames.
Nelly Frijda is een klassebak en voor Flodder zou ze zich echt niet hoeven te schamen want die films blijven nog steeds leuk!