van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


donderdag 28 oktober 2021

olijk, op het allereerste Europese Jeugdfilmfestival

We schrijven februari 1989. Het eerste Europese Jeugdfilmfestival in Antwerpen. In de Jeugdbioscoop van de Cartoon’s. Je moest auditie doen om geselecteerd te worden om als jurylid te horen bij de jeugdjury. Sommige mensen schreven naar de krant, mijn auditie was kort: ze hoort erbij, ik zag sowieso veel films in de Cartoon’s. Ook al was ik 9 jaar. 

Het jongste kinderjurylid werd ik.

Je kan het een pest noemen, voor ons was het een luxe: 2 films bekijken elke dag in een krokusvakantie. Erna over praten. Een middag werden we op pannenkoeken getrakteerd in een bekende pannenkoekenzaak. 

Op het Theaterplein kozen we voor ons de beste film en wie het mocht aankondigen. Alle namen in een potje, dat soort dingen. Ik ging naar de wc, kwam terug van het sanitair (de pot klinkt te plat in de context) en hoorde: “Jij bent het!” De film: De Zomer van De Valk. 

Zo’n moment vergeet je noooooit meer. De pers erbij. Toenertijd had ik een, typisch Anwerpse grote bek, die werd heel stilletjes voor de camera’s. Een microfoon voor je en vertellen op een leesbrief wat de kinderjurylid had verkozen. Eerst stokte ik, daarna zei men mij dat het vlot ging. 

Leuke jeugdherinnering: ik kwam ermee op televisie, in de kranten. Wat me vooral bijblijft is: veel films zien! 



Geen opmerkingen: