van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


maandag 11 oktober 2021

Antwerps meisje

 Maske van ‘t Stad. Mijn eerste herinnering is in Wilrijk. Daarna verhuisden we naar de Sjan Vamrousbekloan! Jan Van Rijswijklaan. Mijn jeugd vooral doorgebracht in ‘t Stàd. Mijn bomma “Ons Mà” is er niet meer (wel in mijn gedachten), het Aantwaarps ken ik vooral van haar: "Pollekes goe russen”, platen van Gaston en Leo luisteren mét Yvonne Verbeeck, Gaston en Leo films in de cinema zien. En De Strangers was ook een item. Jeugdjaren in het Antwerpse. 
Et Stàd heb ik zien veranderen: de Meir werd autovrij, het Astridplein werd er niet groener op, mijn oude school, de Dams, is verhuisd. De Antwerpse tram werd uitgebreider.
De stad zien veranderen. 
Het blijft mijn stad. Den Engel, een bolleke, Den Beiaard en natuurlijk Antwerpse Handjes. Gent vond ik leuk, Brussel ook maar in Antwerpen kom ik thuis. Niet geboren wel getogen. 
En ik spreek geen Aantwaarps, eerder tussentaal met een Antwerpse tongval. Mor iek verston et wél. 








Geen opmerkingen: