van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


donderdag 25 november 2021

een schrikwekkende evolutie

 


(Protocols of Zion is een antisemitische complottheorie)


De betoging van zondag 21 november was sowieso al niet aan mij besteed. Ik denk dat niemand het in z’n dappere hoofd zou halen mij hiervoor uit te nodigen. Zelfs een overgemotiveerde antivaxxer vriendin onthield zich daar wijselijk van. Mij leek het vooral een bont allegaartje van mensen die niet gehinderd door de pijnlijke verhalen uit de zorgsector, o.m. operaties die worden uitgesteld, zich massaal zonder mondmasker verzamelden om: « Mijn vrijheid! » te scanderen. « Mijn vrijheid! » 

Extreemrechtse groeperingen bleken de manifestatie mee te organiseren. Een voor een werden ze ontmaskerd, zowel voor als tijdens als na het protest, tegen de coronapas met een vuist voor de vrijheid, vielen hun maskers af. 
Je zou denken dat men achteraf schoorvoetend zou durven toegeven; « Misschien hadden we er toch iets beter over nagedacht. » of op z’n minst een « Ik voel me er niet lekker bij, bij die aanwezigheid van extreemrechts. » Als je op die volstrekt normale reacties had gehoopt: vergeet het, je bent eraan voor de moeite. Het is zoéken om zo’n reactie te vinden. En let wel: het gaat hier o.m. over Feniks, een afleiding van Schild en Vrienden, dat zijn geen troetelbeertjes. 
Een jammerklacht die je krijgt: « Waarom die focus op extreemrechts? » (ja, dùh, zij hebben wel die betoging gekaapt) of een soort onverschilligheid: « Dat maakt mij niet uit, als wij onze boodschap maar konden brengen » (naar analogie van - en die las ik in andere bewoordingen op facebook - ‘ Dus samen betogen met een mede-organisator als een Nathan Bedford Forrest maakt niet uit. Weliswaar heeft hij zijn eigen agenda, but who gives dat hij de Ku Klu Xlan heeft opgericht: als jij maar je boodschap kan overbrengen). De allerergste reactie van al: « Dat is misschien net goed want zo hebben we meer aandacht gekregen. Het is ons dus gelukt. » 
Het is een schrikwekkend beeld als mensen hun schouders voor extreemrechts ophalen in dit soort situaties. 

Mede-organisatoren, ervaringsdeskundigen in extreemrechts, antivaxx of complottheorieën: 

Feniks, Vecht Voor Vrijheid, Viruswaanzin, Civitas Belgique, Katholiek Forum, Viruswaarheid, Bon Sens Belgique, Tegenstroom, België is wakker, De Gouden Burgerbeweging, Hands For Freedom

U kan een voor een bovenstaande mede-organisatoren nagaan. Waren het maar troetelbeertjes.






Geen opmerkingen: