van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


maandag 15 november 2010

Sus en Wis, de Antwerpse vriendjes

Sus en Wis. Ik hou van Suske en Wiske. Wat begon in m'n jeugdjaren is eigenlijk nooit overgegaan. Suske en Wiske is m'n favoriete populaire avonturenstrip. Allé, Sus en Wis en Thorgal. Suske en Wiske is een rasechte Antwerpse strip. Overigens merk ik dat er veel bekende Belgische striptekenaars uit het Antwerpse komen. Ike van Biebel, Jef van Jommeke en Willy van Suske en Wiske. Oh ja, en Merho van Kiekeboe is ook een Antwerpenaar. Net als Pom van Piet Pienter en Bert Bibber. Antwerps talent.

Met de jaren is Suske en Wiske zich meer gaan richten op een internationale markt en verdwenen de meeste Antwerpse kantjes (Suske riep bijvoorbeeld in het Eiland Amoras aanvankelijk niet "Antigoon vooruit!" maar "Seefhoek vooruit!". De Seefhoek is een Antwerpse wijk waar Willy Vandersteen is geboren en getogen.) maar het blijft toch nog echt wel Antwerps. Antigoon is bijvoorbeeld heel bekend in Antwerpen door de legende van de reus Antigoon en Brabo. Elke Antwerpenaar kent dat verhaal uit het hoofd.
Ik neem aan dat Suske en Wiske in de Antwerpse rand wonen, Zoersel ofzo alwaar Willy Vandersteen later zelf is gaan wonen en je ziet hen nog vaak terugkeren naar de koekenstad. De 7 schaken speelt zich bijvoorbeeld bijna uitsluitend af in Antwerpen, meer bepaald in de Seefhoek. Voor 1963 was Suske en Wiske in het Antwerps dialect en Sidonia zegt in De Nerveuze Nerviër dat ze vanaf nu ABN gaan praten. Ik had het anders wel es graag gelezen, een Suske en Wiske in het Antwerps: "Allé na Suske. Moette da na wèral soe segge!" "Swigt, Wiske. Ksèn a muug." "Kinnekes, aad olle mond na es efkes." ("Kom nou, Suske. Moet je dat nu alweer zo zeggen." "Zwijg, Wiske. Ik ben je beu." "Kinderen, hou jullie mond nu es even.")


Wat maakt Suske en Wiske zo goed? De personages. Met name Lambik en Wiske zijn sterk uitgewerkt. Heel menselijk. Sidonia vind ik ook goed uitgewerkt alleen speelt ze niet in elk avontuur mee. Suske is een beetje te eenzijdig goed en Jerom vooral een slimme kleerkast. Maar de personages stààn er gewoon. De verhalen. De scenario's zitten in het algemeen wel heel goed in elkaar met wat extra's: de geschiedkundige, aardrijkskundige enzovoort feiten. Een deel van m'n kennis komt gewoon van Suske en Wiske, man. Laat de kinderen op school gewoon Suske en Wiske lezen, zo worden ze ook slim. De dialogen. De dialogen bevatten soms echt wel humor. Met name als Lambik aan het woord is. Lambik en Jerom zijn de Joey en Chandler van de stripwereld.
Een tijd geleden ben ik begonnen met Suskes en Wiskes te kopen, ik zou ze graag allemaal hebben tot en met Paul Geerts. Wat er daarna kwam was minder vond ik. Met de Goalgetter ben ik afgehaakt want dat verhaal sloeg werkelijk nergens op. Ik weet niet of u zich de Wondersloffen van Sjakie kan herinneren. Dat maar dan veel slechter. Maar laten we het positief houden en vaststellen dat Suske en Wiske zowat, samen met Kuifje, de beroemdste striphelden zijn uit mijn landje. En ik ga straks weer voor de zoveelste maal er een lezen en me een kriek lachen om Lambik.



4 opmerkingen:

sootje zei

Suske en Wiske zijn tof!! En natuurlijk ook Lambik ;). Leuk stukje Stefanie !!

LUC zei

Na Geerts zijn de makers in een diep dal geraakt , maar met een ijzeren hand de oude traditie weer aangenomen en ze zijn weer goed de strips !

katie morosky zei

Dankje Soomi, Suske en Wiske rulezzz!
Ik zal es checken hoe ze er nu uitzien dan. Ik begreep nooit waarom ze Suske's neus persé wilden veranderen! :-D

kridel zei

Je vergeet dat De Smurfen ook als striphelden begonnen zijn voor ze op tv kwamen. Verder is Guust Flater in het buitenland gekend als Gaston en komen ze buiten de Belgische grenzen ook niet helemaal uit de lucht vallen als je het Robbedoes hebt, zolan je hem maar Spirou noemt. En die jongen dan die sneller shiet dan z'n schaduw? Lucky Luke is toch óók Belgisch. Je ziet, voor wie het nodig vindt om er enige vaderlandse trots op na te houden, is er toch wel populaire kultuur om op terug te vallen.