van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


dinsdag 16 november 2010

gaga hypet zich een weg in de alltime lists

Ik heb het op m'n blog nog nooit over Lady Gaga gehad. De hype Gaga, the world is going to a gaga. Eerlijk, vraag me niet een van haar nummers te neuriën want dat lukt me niet. Vraag me niet een refrein van haar songs te zingen want ik zal niet een woord kunnen zingen. Verder dan haar songs herkennen gaat het niet bij me, de hype is dus niet echt aan mij besteed maar ik wil er wel iets over schrijven. Onlangs werd Poker Face verkozen tot het beste nummer allertijden in de top 1000 van MNM en een artiest die de beste song ever heeft geschreven verdient een blogentry niet? Going to a gaga, ook op deze blog.


Zo, Poker Face is dus een betere song dan alles wat The Beatles, The Rolling Stones, Michael Jackson, Stevie Wonder en noem maar op hebben geschreven, volgens de luisteraars van MNM. Ik kan deze lijst serieus nemen en gefrustreerd raken of ik kan het gewoon naast me leggen, wat ik dus doe. Over vijf jaar heeft de nieuwe hype alweer het beste nummer geschreven dat beter is dan het hele oeuvre van The Beatles en The Stones. En ook dan zal ik die lijst waarschijnlijk weer naast me leggen.
In het algemeen stoor ik me niet aan de hype Gaga. Ze is een meid met muzikaal talent en ik gun haar alle succes. Alleen wordt ze over-hyped. Over-hyped dat het gewoon vervelend begint te worden. Het beste nummer ever? Werkelijk? Destijds werd er met veel bla bla aangekondigd dat Lady Gaga met Telephone de beste video ooit zou hebben gemaakt. En dan kijk je ernaar en zie je een doorslagje van Thriller. Lady Gaga heet de originele artieste te zijn alleen deed Grace Jones iets meer dan 20 jaar geleden al wat zij nu doet. En als Grace Jones er iets over zegt is ze een zogenaamde aandachtshoer want Lady Gaga is dé originele artieste. Nogmaals, ik gun haar het grote succes maar kom niet af met onzinverhalen over dat wat Lady Gaga doet nog niemand gedaan zou hebben.


Waar ik verder ook nogal lastig van word is de vergelijking met Madonna. Eerst was Britney de nieuwe Madonna en nu Gaga. Bull. Madonna's debuut staat tussen m'n cd's en die songs zijn sterker dan wat ik Lady Gaga al heb horen zingen in videoclips. Kwestie van smaak natuurlijk al pleit het wel voor Madonna dat ze een publiek van kindjes, tieners, twintigers en dertigers aansprak. Bij Gaga blijft het bij de kindjes en de tieners. Misschien hier en daar es een verloren twintiger. Bovendien was Madonna wél origineel, en een cultureel fenomeen dat verder ging dan alleen haar muziek. Ik heb op straat nog geen enkele Gagakloon gespot, hoor. Madonna's daarentegen zag je op elke straathoek. Dus die vergelijking met Madonna gaat niet op.
Ik ben dus geen fan, al ben ik wel een voorstander van de grote portie lef die ze toont op het podium. Leuk dat ze dùrft anders te zijn, ook al is ze naar mijn gevoel wat over the top. Een van haar inspiratiebronnen zou Andy Warhol zijn en ik die af en toe es over straat loop met een badge van Andy Warhol vind dat gegeven best interessant. Alleen ervaar ik niet echt de Warhol zoals ik hem zie bij Gaga. Typische Warholgroepen zijn Blondie en The Velvet Underground. Eigenlijk was Warhol vrij eenvoudig en rauw in z'n kunstuitingen (zie je ook in z'n films), hij is helemaal niet over the top, dus ik neem aan dat Gaga hem toch helemaal anders moet beleven dan dat ik dat doe.
Maar Lady Gaga heeft, zoals ik in het begin al schreef, talent. Ooit zag ik een optreden van haar op YouTube uit de tijd dat ze nog niet bekend was en met donkere haren en vrij normale kleren aan de piano zat. De song, haar zang, haar spel was indrukwekkend. Ongetwijfeld: talent. Misschien, als de hype zou overwaaien krijgen we meer van dattum te zien. Hopelijk.



Geen opmerkingen: