van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


dinsdag 16 november 2010

hip Antwerpen

Ik woon in de hipste stad van het land, Antwerpen. Antwerpen heeft de naam überhip te zijn en geloof me maar, dat merk je. Ga gewoon es een dagje op het Zuid rondwandelen of het Zurenborg of het Eilandje en je weet meteen wat hip is. Ik zou mezelf niet meteen 'hip' durven noemen, maar ik ken ze wel, de mensen die dat zijn. Die tot de scene behoren. Soms kom ik es naar een feestje van hen en dan voel ik me altijd een beetje: 'wat lig ik hier te doen?' ondanks dat ik me vaak kostelijk amuseer.
De hippe buurten hebben ook zo hun eigen mentaliteit, Antwerps, natuurlijk en tegelijkertijd heel internationaal gericht. In trendy buurten speelt je afkomst geen rol, een beetje onAntwerps dus ook. Mensen van buitenaf hebben vaak het gevoel dat een hippe wijk vol arrogante lui zit die je geen blik waardig gunnen. Da's niet helemaal waar, al klopt het wel dat de mensen er 'anders' reageren. Een voorbeeld:
Een tweetal jaren terug werkte ik vrijwillig voor de jeugddienst Antwerpen en werd erop uitgestuurd om de jeugdanimatie te doen op een gratis festival. De eerste keer kwam ik terecht in Borgerhout intra muros en was aangenaam verrast door de hulpvaardigheid van de multiculturele kinderen. Ze hielpen me spontaan mee de tent opzetten en afbreken. Cool. De week nadien belandde ik op het Zurenborg, op de Dagenraadplaats. Men had me al verteld dat de mentaliteit van die festivalgangers allesbehalve hulpvaardig is en ze nog eerder hun neus in de wind steken dan je te helpen. Aangezien ik er de ene na de andere bekende tegenkwam had ik daar weinig last van maar het klopte wel dat er niet eentje nieuwsgierig kwam kijken naar ons standje. Ik vind de mensen op het Zurenborg aardig maar ik kan best begrijpen dat je hen als buitenstaander als gebakken lucht beschouwt.
Hoe word je hip in Antwerpen? Belangrijk is dat iemand je introduceert in het milieu. Als je niemand persoonlijk kent zorg er dan voor dat je wordt opgemerkt in den Hopper, de Chat Le Roi of het Zeezicht. Hoe je gekleed gaat speelt niet echt een rol, zolang het maar 'attitude' heeft. Maak veel vrindjes op facebook, dat staat cool. En je bent altijd bezig met een artistiek project. Of dj't. Indien je bent opgegroeid in het Antwerpse en je noch het Lyceum, noch de Steinerschool noch een kunsthumaniora hebt bezocht, zwijg er dan over. Het Pius X kan ook nog wel maar da's een beetje uit de richting, niet meer in 't Stad 't Stad. Dat zijn alleszins de basisingrediënten voor een carrière in het Antwerpse hipdom. Katie is een goeie leermeester.



Geen opmerkingen: