van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


dinsdag 19 oktober 2010

taal in de kijker: Amsterdams

Met Amsterdams bedoel ik Amsterdams dialect want je hebt best veel soorten Amsterdams. Als je ooit es verdwaalt op het internet en je dénkt Nederlands te lezen maar er geen fluk van begrijpt is dat vast een Amsterdamse taal. Een Indotaal of Suritaal of taal. Dat ook nog es gesproken wordt. En da's best wel boeiend (me just love slang) maar ik heb het nu over het Amsterdams van de Amsterdammers.
Ik kan er eigenlijk echt totaal niks over zeggen. Ik woon in België en voor mij is dat exotisch, dat Amsterdams.


Maar ik wil toch vermelden dat: voor jullie Zuiderburen was het Amsterdams het eerste dialect/accent dat 'lekker' klonk. Dankje, Mien Dobbelsteen en Zeg 'Ns Aa. Ook wij in Vlaanderen hielden van Mien Dobbelsteen en haar accent was dé extra. We just loved it. Dus dat Amsterdams. André Hazes was zelfs bekend in het België en later, niet veel later, kwam er ook Danny De Munk bij van Ciske De Rat die we non stop on de radio hoorden en we ook niet erg vonden.


Maar we imiteerden hem wel. We did, we tried, we blew it but we loved it.
En da's eigenlijk onze (of misschien enkel mijn) houding tegenover dat Amsterdams. Amsterdams is way too cool. Way. En cool.



Geen opmerkingen: