van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


donderdag 30 september 2010

Prince in het Sportpaleis (2)

Laat ik voor de verandering nog es over Prince bloggen, omdat ik dat altijd doe. Eergister, toen het nieuws ons ter ore kwam dat Prince nog es naar ons landje zou komen, ditmaal in het iets intiemere Sportpaleis, konden we de vreugdekreten nauwelijks verbergen. Yéééàààhhh!!!! Ook hij die maanden geleden een facebookgroep had opgericht om Prince naar ons land te halen en er, o ironie, op Werchter niet bij kon zijn wegens een vakantiereisje zal ditmaal attending zijn. Heel ons Princekliekje zal ditmaal attending zijn.
Vandaag bekeek ik nog es, omdat ik dat anders nooit doe (euhm), de live Private Joy-clip en ik kon niet anders dan emotioneel worden. Waarom? Omdat hij mij herinnerde aan de spectaculaire liveconcerten die ik zelf mocht bijwonen. Prince is al heel lang my one and only naast de geweldige P-Funk van Parliament/Funkadelic maar dat emotioneel worden kwam pas na m'n eerste concert. Als ik een live show zie. Prince meemaken is onbeschrijfelijk.
Werchter was een minifestival en achteraf vernamen we dat er mensen vlak voor z'n optreden dronken in slaap vielen en weer wakker werden toen het gedaan was. Zoiets vergeef je jezelf toch nòòìt! Toen we de weide verlieten en een paar dronken mensen tegenkwamen dacht ik ook al: 'Hoe kan je nu dronken worden als Prince optreedt? Dat wil je toch gewoon bewust meemaken.' Zelfs desnoods, zoals een gast in het publiek, in je broek kakken om toch maar geen noot te missen. Of nee, toch maar effe naar de wc dan.
Wat maakt hem zo'n geweldige performer? Zijn repertoire natuurlijk. Prince is het genie. Zelfs als hij nooit zou optreden (wat hij gelukkig, gelukkig wel doet) zou hij nog een geweldige artiest zijn omdat zijn repertoire zo geweldig goed is. Hij kan putten uit een arsenaal van nummers die je omver blazen.
Zijn talent. Prince is het talent. Hij kan niet alleen geweldige nummers schrijven, hij kan geweldig dansen, hij kan geweldig zingen (beheerst verschillende stemmen) en hij kan geweldig muziek spelen. Piano, gitaar, drum, ask him, hij doet dat allemaal geweldig en hij zal je imponeren met zijn kunsten.
Interactie met het publiek. Prince is een rasechte performer die het publiek opzweept. Al na de eerste noot ben je mee. Volledig mee. En wil je dat het concert nooit eindigt. Het maakt niet uit dat je stembanden pijn doen, meezingen zal je, luid en duidelijk. Je voeten doen pijn, but you can't stop moving them. Je gaat helemaal los en pas achteraf besef je dat àls je getaped werd je er zou uitzien als een dancing fool. Eigenlijk vergeet je gewoon dat je al urenlang rechtstaat en moe bent. En de handen gaan in de lucht, urenlang. Wat ik anders zo grappig vind is dat ik meermaals heb gezien dat onze beste Prince aan het publiek vraagt: "Do you wanna go home?" En dan schreeuw je natuurlijk: "Nee!" alsof dat het laatste is wat je op dat moment wil en je denkt bij jezelf: 'Wat een vraag? Hoe komt hij er nu bij? Ga nog maar een dag of drie, vier, vijf door.'
En dus hij komt, hij komt alweer zingen en dansen en spelen!


Vertederende reactie van een meisje dat niet wist dat Prince op Werchter Boutique zou optreden! Ik denk dat ik het zou uitschreeuwen. Of ik denk dat ik wel op de hoogte zou zijn. Toch schattig.


Het hoogtepunt van de avond. De regen, paarse lichten op de regen, Purple Rain en Prince. En natuurlijk, wij, het publiek. Ik schreeuwde elke noot mee uit m'n lijf terwijl de tranen over m'n wangen stroomden. I don't know what it was. Oh yeah, I know. It was him: Prince. En nog rollen er tranen. Sweet memory. Pretty baby.


Controversy: clap your hands, stamp your feet!




2 opmerkingen:

Valerie zei

Nog even geduld, nog even geduld...:-)

katie morosky zei

Ik heb ondertussen al een paar keer m'n e-mail gecheckt! :-D