van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


donderdag 23 september 2010

katie is verlegen




Verlegenheid. Ik denk dat iedereen op een bepaald moment in het leven wel es die persoonlijke ondervinding had verlegen te zijn. Op een podium voor het hele dorp en de hele schoolgemeenschap een Engels liedje zingen terwijl je weet dat je niet kan zingen en je Engels accent lousy is. Worr je verlegen van. En als dàt je nog niet verlegen zou maken: beeld je hetzelfde in maar dan naakt. En als dàt je nog niet verlegen zou maken dan voorspel ik u een toekomst als Bassie. Bassie van Adriaan.
Iedereen is wel es verlegen. Alleen bij sommigen is het een karaktertrek. Ik vind verlegenheid best wel schattig, bij anderen. Bij mezelf niet echt, nee. Ik vind het niet echt bepaald geweldig bij mezelf, die verlegenheid. En ik vraag me verder ook af: ben je verlegen omdat je onzeker bent? Neem nu George Michael. George Michael is absoluut verlegen maar zo onzeker zou ik hem niet durven noemen: hij weet best wat hij kan en is niet bang om die dingen dan ook bij z'n naam te noemen. Maar verlegen? George is écht wél verlegen (alsof ik hem persoonlijk ken).
Ik ben zelf ook best wel verlegen. Da's niet altijd even duidelijk, euhm, ik weet het niet, ik ben gewoon verlegen. Het dichtklappen, het niet weten wàt te zeggen en anderzijds het ratelen omdat je iéts moet zeggen. Oh yeah, I've been in all these places. Meermaals. En achteraf voel je je altijd zo stom. Ben je blij dat je weer in je hoekje kan kruipen.
Ik denk dat je verlegen geboren wordt. En ik denk eigenlijk feitelijk dat pesten er weinig mee te maken heeft: de mensen die ik ken die in hun jeugd zwaar gepest zijn geweest zijn niet bepaald verlegen te noemen. Het is natuurlijk wel zo dat verlegen personen sneller het doelwit worden van pesterijen zodat oorzaak en gevolg wel es worden omgedraaid. Maar pesten maakt niet persé verlegen. Verlegenheid zou volgens de Engelse Wikipedia in de genen zitten, heb ik dat dus even goed bedacht. En verder is verlegenheid ook niet persé het gevolg van een laag zelfbeeld. Je bent gewoon wat verlegen omdat je niet weet wàt te zeggen, je je ongemakkelijk voelt. En ja, bij mij is dat altijd al zo geweest.
Het beste wat ik hierover online las is het volgende: dat verlegenheid voortkomt uit het feit dat je denkt dat anderen niet geïnteresseerd zijn in hetgene je te zeggen hebt. Kwam van een zekere dr. Psycholoog waarschijnlijk. Jezelf niet echt durven tonen of zoiets.

Als verlegen persoon zou je dus liever wat van Madonna hebben: de antiverlegen diva, alleen tja, je bent Madonna niet. Uit interesse heb ik wat opgezocht over verlegen performers. Niet de acteurs/actrices, die kunnen zich nog achter hun rol verschuilen maar de zangers en zangeressen want die staan daar dus gewoon een Engels liedje te zingen. Bijna naakt. Vind ik best wel fascinerend als je bedenkt dat ze eenmaal naast het podium zo snel mogelijk willen wegrennen, naar hun veilig hoekje.

(als je geïnterviewd wordt in een taal die je amper begrijpt word je natuurlijk verlegen. Ik bedoel, heel veel mensen zouden verlegen worden. 't Is gewoon het enige overduidelijke fragment dat ik online vind van z'n schuwheid. Beeldfragment, want tekstfragmenten des te meer)


- Avril Lavigne: haar public image is verre van shy maar ze is het wel. Voelt zich awkward in sociale happenings.

- Beyoncé: Beyoncé creëerde voor zichzelf het stage alterego Sasha Fierce omdat zijzelf heel erg verlegen is. Dat merk je ook in interviews. Het gevalletje dubbele persoonlijkheid: on stage fearless, off stage: shy. En da's, als je wat in haar verleden duikt, altijd al zo geweest.

- Björk: Björk is zelfs legendarisch verlegen: ze staat bekend als de vrouw die, toen ze net bekend werd als soloartieste, huilend wegrende omdat er zoveel camera's op haar gericht waren na een concert. En omdat iedereen haar wou aanspreken.

- Bob Dylan: hij schijnt samen met Michael Jackson en Prince een van die artiesten te zijn die berucht staan om hun off stage verlegenheid. Dus ik denk wel dat hij het is.

- Britney Spears: Britney is blijkbaar verlegen. Zegt iedereen die vroeger met haar werkte.

- David Bowie: waarschijnlijk heeft David Bowie zoveel alterego's gecreëerd omdat hijzelf zo ontzettend verlegen is. Overigens heet hij David Jones. Niet dat elke persoon met een pseudoniem daarom persé verlegen hoeft te zijn maar als je een alterego van een alterego hebt dan, u begrijpt het vast wel.

- Donny Osmond: niet alleen schreef Donny Osmond er een song over "So Shy", hij lijdt zelfs aan social anxiety. Verlegenheid in de next level, zeg maar.

- Elton John: een van de meest extraverte popsterren, die de grootste decadentste feestjes geeft is dus eigenlijk gewoon een verlegen jongetje. Toen hij pas z'n muziekcarrière startte zeiden zijn collega's dat hij verlegen was. En ja, deep down, he still is volgens hen.

- George Harrison: de stille Beatle. George stond altijd rustig, verlegen op de achtergrond in een van de biggest bands ever. Maar niettemin gilden er ook massa's meiden voor hem. Verlegen of niet, als je 't hebt dan heb je het. Fact.

- George Michael: zonder Andrew Ridgeley geen Wham! want George was zelf gewoon te verlegen. De afspraak was dat Andrew alle sociale verplichtingen op zich zou nemen maar natuurlijk was iedereen ook geïnteresseerd in de leadzanger, en dat was George.

- Joey Ramone: Joey Ramone had OCD en was verlegen. OCD en verlegenheid houden overigens geen verband met elkaar, mocht u dat denken.

- Kate Bush: ik plaats haar ertussen omdat ik in verschillende bronnen lees dat ze verlegen is. Alhoewel ik daar zelf geen beelmateriaal/voorbeelden over vind.

- Lady Gaga: Lady Gaga drinkt zichzelf moed in om in al die maffe outfits te verschijnen. In haar jeugdjaren voelde ze zich een verlegen sociale misfit en dat is niet echt veranderd.

- Michael Jackson: de verlegenheid van Michael Jackson is bijna even legendarisch als zijn genialiteit. Zat in z'n kinderjaren vooral backstage te zwijgen. Uit interviews, zijn gedrag off stage merk je gewoon dat hij zo ontzettend verlegen was.

- Morrissey: Morrissey zong over z'n verlegenheid en staat ook zo bekend. Dus ik veronderstel dat hij het wel zal zijn.

- Prince: believe it or not Prince is shy. Off stage dus. Zo uitbundig hij is on stage, zo verlegen is hij off stage.



4 opmerkingen:

LUC zei

Ollie heeft vroeger geholpen met schwung in Roeselare als medewerker van de rock concerten. Ongelooflijk hoe schuchter sommige artiesten zijn , sommigen zijn nors sommigen zijn heel lief.Ongelooflijk maar waar maar Ollie had Alice Cooper de ganse dag met zijn dochter. Een heel bescheiden man , zorgzame vader. Ollie mocht hem Vincent noemen. Toen hij naar de kleedkamers ging om zich te verkleden draaide hij zich om en zei :" Now I'm Vincent , when I'm open the door again I'm Alice and I hate you then. En inderdaad na enkele glazen whisky was hij een heel ander man , heel vreemd.

katie morosky zei

Hey, ik heb ook al over Alice Cooper gelezen dat hij in feite gewoon een toffe vriendelijke gezinsman is. Maar dit verhaal is echt wel bijzonder. Alhoewel, whisky: it can bring the worst out of you. ;-)

LUC zei

Katie , ge moest eens weten wat ze al binnen kappen voor ze op het podium komen ! Velen hebben echt podium angst zeker weten!Sommige managers faxen dan wat ze willen voor eten en drinken , en het moet dit merk van drank zijn en niets anders.
Ook voor het "rook" materiaal moet er gezorgd worden !

katie morosky zei

:-O Maar nog net geen Amy Whinehouse dus. :-)