van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


donderdag 30 september 2010

Prince : 1999



En nu we weten dat Prince in ons land komt verdient hij nog es een post. Omdat ik nu eenmaal graag over hem blog. Ik ga mijn favoriete plaat van hem bespreken, mijn persoonlijke favoriet: 1999. Voor velen is dat Purple Rain of Sign 'O' The Times, ik doe es iets anders en ga voor 1999.

De sfeer: ik hou van die sfeer. Broeierig, koel, electro en toch, want het is Prince, funky. Een koele hete plaat, zeg maar. En dat kan dus want 1999 is ooit gemaakt.

De nummers:

1999: de jam van het album. Het is zo'n tijdloze Prince klassieker, zo een die elk album overstijgt en op elk album had kunnen staan. Op Werchter gingen we er allemaal op los. 'So tonight we're gonna party like it's 1999' en ja, we partied like that. Steengoede jam. Die interactie tussen Prince en zijn Revolution. Duimen aflikken.

Little Red Corvette: ook weer zo'n hit en een magisch Werchter moment. Ellenlang werd de song uitgerokken. Iets tussen een emoballad, een rocksong en een popsong. Maar voor mijn topmomenten op 1999 moet ik toch iets verder gaan.

Delirious: geen idee of het een hit was maar 't is ook weer een van de bekendere Princesongs. Vind ik eigenlijk de minste song van het album. Het is een okéë uptempo song maar in vergelijking met de rest van het album vind ik hem maar gewoontjes, alleen, mocht hij hem live brengen, ik dans weer mee als een uitzinnige hoor. No questions about that.


Let's Pretend We're Married: yes, yes! Dit is mijn Prince. Toegeven, het is een supergeile song met een supergeile tekst maar voor 2000 was Prince voornamelijk geil, His Royal Badness, you know. Een song met een machtige opbouw, heerlijk broeierig, helemaal Prince, helemaal 1999. 'Little darling if you're free for a couple of hours. You ain't busy for the next seven years.'

D.S.M.R.: electrofunk stamper, en that's what it is. Ook zo'n song die live kan uitgroeien tot een magische funkjam, maar da's iets wat Prince bij velen van z'n nummers kan doen. U had er bij moeten zijn op Werchter en Kiss moeten horen. Als u dan niet bewoog, dan, dan, kreeg u voornamelijk vieze blikken toegeworpen door de dansende massa want u stond dan iedereen in uw omgeving in de weg.

Automatic: een typische 1999 song. Een song met eigenlijk een heel aparte beat, heel aparte melody en daarbovenop zingt Prince nog es op een heel aparte wijze. Apart maar het geheel werkt. En da's een van de songs die je eraan herinnert dat 1999 eigenlijk een heel vernieuwend, origineel, geniaal album is. Geniaal klinkt niet slecht.

Something In The Water (Does Not Compute): ik zou krak hetzelfde bij deze song kunnen schrijven dan wat ik hierboven bij Automatic verteld heb. Maar ik ga niet in herhaling vallen.

Free: een van m'n favorieten. Free is een echte ballad, een echte Prince ballad: meeslepend, emotioneel, soulful met een mooie tekst (hij heeft wel vaker goede teksten. Altijd). Prince schrijft niet uitsluitend ballads, natuurlijk niet (eigenlijk best wel weinig eigenlijk), doch hij is er wel een meester in. Dit nummer had op 't is eender welke plaat van hem kunnen staan.


Lady Cab Driver: mijn favoriet van 1999. Daarnaast ook lang m'n favoriet van The Artist geweest en staat ook ergens in m'n top 100 songs allertijden. Om maar te zeggen: ik hoù van dit nummer. De lyrics zijn perfect: desolaat, angry, betrokken, er rècht op. And the music is as funky as funky can get. Het middenstuk met de angry lyrics is een hoogtepunt in z'n oeuvre, een van de vele.

This is for the cab you have to drive, for no money at all This is for why I wasn't born like my brother, handsome and tall This is for politicians who are bored and believe in war This yeah, that's for me, that's who that one's for This is for discrimination and egotists, who think supreme And this is for whoever taught you how to kiss in designer jeans That one's for, that one's for, for you have to live This one's for the rich, not all of 'em, just the greedy The ones that don't know how to give This one's for Yosemite Sam and the tourists at Disneyland And this one, ooh yeah, that's the one That's for, that's for the creator of man This is for the sun, the moon, the stars, the tourists at Disneyland This is for the ocean, the sea, the shore This is for and that's for you and that's who that one's for This is for the women, so beautifully complex This one's for love without sex This is for the wind that blows no matter how fast or slow Not knowing where I'm going This galaxy's better than not having a place to go And now I know (I know)

All The Critics Love You In New York: alweer een van m'n favorieten. Pure electro, electrofunky. Een hypnotiserende snelle beat en Prince praat er smooth over. Deze song had eigenlijk alleen maar op 1999 kunnen staan want het is de perfecte symbiose van het album: broeierig, electro, koel, sexy en funky.

International Lover: weer een heerlijke ballad. Een heerlijke ballad in de traditie van de heerlijke '50's, '60's vingerknipballads, in een modern jasje gestoken. Had ook evengoed op een ander album kunnen staan. Deze heerlijke ballad ademt een heel andere sfeer uit dan Free en bewijst dus alweer de veelzijdigheid van Prince, the Love Symbol, over de grenzen heen geliefd.

Ik heb er geen idee van of 1999 een plaat is die moet rijpen. Purple Rain vind je instant goed, daar is helemaal geen discussie over, van 1999 weet ik dat eigenlijk niet. Sommige mensen vinden hem saai. Sommige mensen vinden de films van Stanley Kubrick ook saai.


Geen opmerkingen: