van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


woensdag 30 september 2009

over the importance of being blackness

Binnen de Afrikaanse/AfroAmerikaanse gemeenschap wordt er altijd nogal moeilijk gedaan over skin lightners, hair straightners, weaves, eigenlijk alles wat zwarten 'blanker' zou maken. Het is een politieke kwestie. Met de jaren merk ik dat de felste tegenstanders later ook hun haar laten straighten of een weave nemen. En dat is niet altijd omdat ze onder druk buigen van de gemeenschap. Ik ben niet eens opgegroeid in een zwarte gemeenschap en met elk kapsel waar ik mee naar buiten kwam (en believe me, dat zijn er veel) kreeg ik complimenten. Niks druk dus om m'n haar te straighten en toch zou het mij niet uitmaken om dit al dan niet te doen. Want de enorme tegenkanting is gewoon belachelijk, alsof je haar je zelfbewustzijn uitdrukt. Je wil gewoon een mooi kapsel, meer niet, en sinds blanken ook aan de permanents, rasta en typische AfroAmerikaanse haarkapsels gaan, waarom mag een zwarte dan z'n haar niet straighten? Sterke zelfbewuste ladies als Erykah Badu en Lauryn Hill hebben dit ook begrepen. Thank you Erykah, thank you Lauryn.

Dan de skin bleaching. Als Beyoncé of een of andere AfroAmerican ster lichter op een magazinecover staat wordt er meteen door de AfroAmerikaanse bevolking "Verraad!" uitgeschreeuwd. En ja, dat is het ook. Ik vind het misselijkmakend dat al die sterren ermee akkoord gaan mega gefotoshopt te worden, een beetje cellulitis mag weggewerkt worden maar verder: "Hallo? Wij zijn allemaal mensen." Ik kan me er erg kwaad over maken hoe de media een onbereikbaar ideaalbeeld in stand probeert te houden en al die beroemdheden daar stupide aan meewerken. Totaal geen respect van mijn kant.
En dan die Beyoncé die haar AfroAmerikaanse features laat minimaliseren voor een Loréal reclame (ik boycot Loréal al jarenlang en ik weet wel waarom). Totaal geen respect voor iedereen die aan die campagne heeft meegewerkt. Het doet mij, als Afrikaanse, gewoon pijn om al die gebleachte vrouwen aan te schouwen. Het trekt op niks. Hun natuurlijke kleur is zoveel mooier. Ikzelf behoor niet tot de donkerste Afrikanen maar in de zomer word ik ook gewoon bruiner en zie ik er zoveel gezonder uit. En die pikzwarte Senegalezen met hun fijne trekken zijn toch gewoon on-weer-staan-baar.
Een aantal jaren terug met de OJ Simpsonzaak ontstond er oproer omdat een Amerikaans opinieblad OJ donkerder had afgebeeld dan hij eigenlijk is. Dark skin zwarten worden door blanke Amerikanen namelijk als bedreigend ervaren en dat opinieblad wou het publiek op die manier beïnvloeden. Op zich is die houding natuurlijk, na al die jaren zonder apartheid, vrij zielig en verder ook geen respect voor iedereen die aan die editie van dat 'kwaliteitsvolle' opinieblad heeft meegewerkt. Ik ben er dus geen voorstander van dat men (ook Indiërs) hun skin gaan bleachen al kan ik het wel begrijpen: in the States en Indië wordt een dark skin als 'ongepast' ervaren. Maar in Europa (tenzij England misschien ofzo) is er niemand die daar zo bekrompen over denkt. Dus hier hoeft het niet. Moriaantje.

1 opmerking:

Jasper zei

ach, hier zijn er veel mensen die zich op allerlei manieren proberen "bruiner" te maken. Weinig verschil dus.