van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


zaterdag 19 september 2009

doek op het hoofd

Normaal gezien doe ik niet aan politiek op m'n blog: ik wens aan tijdloos bloggen te doen en politiek is zo vluchtig dat de waarheid van vandaag de leugens zijn van morgen (waar heb je dit ooit al gelezen?). Zoiets. Bovendien ken ik te weinig van politiek om m'n mening daarover uit te spreken, ik ben geen insider, en ik hou niet van in onwetendheid m'n mening te geven. Ik ben ooit heel erg kwaad geworden op een vriend van me die een ongegronde mening had over Marilyn Monroe; ìk ben de Marilyn Monroe-kenner. Dus ik ga niet dezelfde toer opgaan.
Doch: over de hoofddoek. Ook ik heb goedbedoelde e-mails gekregen waarin men mij vroeg een nee-stem uit te brengen over het hoofddoekverbod. Ik ben de eerste om een referendum, enquête te ondertekenen omdat ik het beschouw als m'n burgerplicht: get up stand up! Stand up for you right! And don't give up the fight. Bob Marley is way too good. Maar ditmaal hield ik me gedeisd en ging ik tegen m'n principe in door niks te ondertekenen. Dit heeft een reden: ik ben zeker niet tegen het dragen van een hoofddoek wanneer men er zelfbewust voor heeft gekozen. Maar een aantal jaren geleden gaf ik les op het atheneum van Antwerpen op de Roosevelt en daar heb ik gezien hoezeer de groepsdruk meisjes ertoe aanzet een hoofddoek op te zetten. Ik wist m'n eigen mening niet dus hield ik me liever neutraal. Tot vandaag.
Het kan zijn dat de groepsdruk te sterk is maar lees es: ikzelf heb op toenertijd de grootste snobschool in heel Antwerpen voor meisjes gezeten en ook daar was de groepsdruk te sterk om Chevignon en Chipie te dragen (in de lagere school daarna werden het 90's merken). Later op de Steinerschool, normaal gezien een alternatieve school, hadden toevallig in mijn klas en het jaar boven me ook de snobs het voor het zeggen, Calvin Klein-petjes enzo. Je droeg dit als je erbij wou horen. En de Millet-documentaire is imiddels al berucht in Vlaanderen.
Jongeren willen er gewoon bijhoren, is het niet met een hoofddoek dan is het met een Milletjas. Net daarom spreek ik me uit tegen het hoofddoekverbod. Een enkele die het z'n kinderen verplicht buiten beschouwing gehouden. Maar we leven niet in Afghanistan.

En een vrolijk noot: omdat Bert Lezy vandaag jarig is en z'n facebookprofiel vandaag onbeschikbaar is wens ik hem hier een happy birthday!

Geen opmerkingen: