van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


vrijdag 30 juli 2021

Upper East Side



Als ik écht helemaal vrij zou kiezen, en écht helemaal vrij, dan zou ik hebben gekozen om in Manhattan, in de Upper East Side op te groeien. Een wereld die tot mijn verbeelding spreekt. Niet Sex and The City (Carrie woont in de Upper East Side. Hoe zij dat appartement kan betalen met haar column én de designer clothes én de Manolo Blahniks én de fancy etentjes én de Vogues én de Cosmopolitan cocktails is een van de grootste mysteries in TV-land). Charlotte, ok, die komt van een rijke Connecticut familie, Samantha heeft een high earning job en Miranda is een drukke advocate. Maar Carrie?), Gossip Girl is een inspiratie. Alhoewel, voor ik die serie ooit zag wist ik al about life on the Upper East Side, the Park Avenue people en ik vind het fascinerend. 

Als jonge studente kocht ik Vanity Fair. Ik kocht massa’s kranten, tijdschriften over politiek, fashion etc. en dus ook Vanity Fair. Lang voor Paris Hilton en Donald Trump internationale beroemdheden werden, kende ik hen al: van Vanity Fair. En eigenlijk had ik al veel eerder over Donald Trump gelezen. In m’n schooljaren al. Toen hij nog een Democraat was. 
In Vanity Fair las ik over prinses Marie-Chantal van Griekenland met haar Park Avenue feestjes, Vanity Fair ging toen eigenlijk hoofdzakelijk over de New Yorkse Upper East Side en net zoals ik bijna alles fascinerend vind, die wereld dus ook. Een wereld waarin Diane von Fürstenberg hogepriesteres is, Holden Caulfield (The Catcher in the Rye), de rebel. 



Hoe is life on the Upper East Side (Woody Allen filmt hoofdzakelijk in the Upper East Side of Greenwich Village, ‘The Village’)? Je woont in een town house (herenhuis), een brownstone (The Cosby Show, is daar wel in Brooklyn Heights), een appartement met doormen of een hotel. Je gaat naar een (jongens-/meisjes-) privéschool (met uniform): Dalton school, Chapin etc. of een preppy boarding school in New England (Connecticut, Massachussets, Rhode Island, Vermont, Maine, New Hampshire). Phillips Exeter Academy is heel bekend. Heel moeilijk om binnen te geraken. 
Je ouders doen veelal iets artistiek (alhoewel dat meer Upper West Side is) of zitten in de financiële wereld. Juridische wereld kan ook natuurlijk evenals geneeskundige of ondernemers, zakenlui, industriëlen. Vanzelfsprekend ken je wel een van de Kennedys, de Vanderbilts, de Whitneys, de Rothschilds en de Rockefellers: Upper East Side royalty, die vind je niet in California (daar zijn het de Gettys). Die kwamen op je verjaardagsfeestje. 
De zomer breng je door in the Hamptons (Long Island, New York), Cape Cod of Martha’s Vineyard (Massachusetts) in je zomerhuis (“Where do you summer?” is een bekende Upper East Side vraag). Later ga je naar een East Coast Ivy League universiteit bij voorkeur Harvard of Yale, Princeton en Columbia kunnen ook. Darmouth ok. Cornell ok. Brown is al minder net als de University of Pennsylvania. En indien het geen Ivy is, dan tenminste toch een kleine Ivy, Sarah Lawrence bijvoorbeeld. Een prestigieuze west coast college als Stanford kan ook maar eigenlijk heb je een hekel aan California. 
Shoppen die je op Fifth Avenue (“on Fifth”) en feestjes worden gegeven in the Plaza, Waldorf Astoria en als je heel chique wilt doen: The Pierre. Daar boek je van tijd tot tijd ook es een kamer om je te laten verwennen. The Russian Tea Room, daar ben je kind aan huis. En je geraakt zo de fancy restaurants en clubs binnen. Omdat je nu eenmaal in het social register staat. Je moeder wordt ook wel es een socialite genoemd. 
Op 18 jaar heb je je debutantenbal. Ben je officieel klaar om te daten. Sporten zijn tennis, watersporten (roeien, zeilen, windsurfen, waterski), wintersporten (ski, snowboard), paardrijden, schermen en golf. Oh ja en squash. En charity is een hobby. 

In deze blog schreef ik als een fictioneel typisch Upper East Side karakter: aladomuch aksent (een journalist naar wie ik het doorstuurde vond het echt goed) 

Wie is typisch, typisch Upper East Side? Jackie Kennedy. Ze werd geboren in The Hamptons, groeide op in de Upper East Side. Ging naar een prep school, kleine Ivy (studeerde een jaar aan de Sorbonne) en trouwde met een Kennedy. Later woonde ze een tijd in Cape Cod maar is toch vooral verbonden met de Upper East Side Park Avenue crowd. 





Geen opmerkingen: