van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


dinsdag 5 september 2023

Frisson, of de 715 songs die je kippenvel bezorgen

Ik geef toe, gisterenmorgen werd ik ‘groggy’ wakker, na een veel te korte nacht vol slechte dromen. Mijn slechte dromen gaan vooral over vuile wc’s, nyctophobia en slaapverlamming, dat soort nachtmerries zijn inspiratiebronnen voor horrorfilms. Maar soms droom ik ook van Barbie, hoor. 
Zo informatieverslaafd als ik al minstens 30 jaar ben (sommigen doen aan joga om te relaxen, ik surf op het net op zoek naar ‘nieuwtjes’) greep ik meteen naar m’n ‘slechtste’ gewoonte, m’n phone. Wazig las ik een artikel over Frisson songs. 
Wat zijn Frisson songs? Gisteren begon ik na slechte dromen aan de eerste werkdag na m’n vakantie, dus ja, gisteren beleefde ik alles buiten m’n werk in een waas, het artikel heb ik inmiddels een paar keer gelezen, ik begrijp het niet. Of misschien vind ik het gewoon onzin (net iets makkelijker). Frisson songs zijn, in het artikel, 715 songs die je kippenvel geven. Een team van neurologen hebben onderzocht wat jou en mij kippenvel geeft op muzikaal gebied. Ik snàp de nieuwsgierigheid, begrijp waarom men dit onderzoek wilt voeren maar zeg néé: muziek, een kunstbeleving lijkt me subjectief. 
Er werd me ooit verteld dat Kunst een verwachtingspatroon, een horizonte doorbreekt. Het is maar de vraag wat voor jou die verwachting, horizonte doorbreekt. En hoe kan je dit in 715 songs vatten waarvan het allergrootste gedeelte me gewoonweg koud laat?

Dit zijn de 715 Frisson songs. Misschien dat u bij elke song wel euforisch wordt. 


Songs die frisson voor me zijn: 

Stooges - Gimme Danger



Sly & The Family Stone - If You Want Me To Stay



P-Funk Family - Lemme Ride (buiten YouTube nergens te vinden) 



Geen opmerkingen: