van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


maandag 2 augustus 2021

Ervaring met een trauma

I learned it the hard way: toen ik werd gestalkt kreeg ik nauwelijks gehoor. Klopte op muren en er waren welgeteld drie vrienden die me hielpen, waaronder twee een koppel. Da’s pijnlijk. Je staat vaak alleen. Of bijna alleen. Na die sexuele aanranding zei er een vriendin: “Drink een wijntje en dan is het over.” Maar toen kreeg ik wel heel veel steun. Alsof een aanranding erger is dan stalking of huiselijk geweld.

Pas na maanden huiselijk geweld vertelde ik het aan zijn moeder. Ze ontkende het meteen en vervolgens, ook al gebeurde het psychische geweld onder haar ogen, werd ze een kràk in victim blaming. Gedurende een jaar heb ik niets anders gehoord dan alleen victim blaming. Pas nadat ik er na een jaar helemaal mee naar buiten kwam kreeg ik steun van m’n ouders en een vriendin die het geweld had gezien en vreesde voor mijn veiligheid. En éérlijk, ik was dànkbaar dat zij het had gezien, je wordt nauwelijks geloofd, of ja, de victim blaming. 
Het àllerallerergste vond ik als het geweld werd goedgepraat. Mede daarom kwam ik pas tot besef toen ooggetuigen me kwamen zeggen dat het niet ok was. 

Mensen kijken liever de andere kant uit. Ik weiger als een vriend een traumatische ervaring meemaakt de andere kant uit te kijken, omdat ik wéét hoe pijnlijk dit is. Het is sowieso niet gemakkelijk om ermee naar buiten te komen, niemand doet dit voor z’n plezier: “Moet je nu es wat weten? Neem er de chips maar bij.” Het is niet leuk. 

In de reeks van Hilde Van Mieghem over huiselijk geweld kwam er ter sprake dat het beter is om het accent van de hulpverlening op de dader te leggen. Ik ben er inderdaad zeker van als dit in mijn geval was gebeurd, het niet zo ver was gekomen. Hij was niet aan z’n proefstuk toe heb ik achteraf vernomen. Als dit was gebeurd had ik in alle opzichten een prachtige man in huis. Dat maakt het zo bitter. 

Ik zou mensen willen vragen om begrip te tonen, steun. Het in geen énkel geval minimaliseren (vaak zijn de feiten erger dan de persoon vertelt) and don’t blame the victim. 
Ervaringsdeskundige tegen wil en dank. 



Geen opmerkingen: