van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


zaterdag 29 november 2014

respect de stand-up comedian. Today's nar.

Geobsedeerd - zoals ik geobsedeerd raak door alles dat langer dan vijf minuten mijn aandacht kan vasthouden, ik blijf dus bezig - door het hele Bill Cosby gebeuren (voorspelbaar dat ik daar weer geobsedeerd door zou worden) kan ik natuurlijk het feit niet negeren dat de man naast acteur, producer, talent scout, muzikant, auteur, filantroop, opvoeder, PhD holder ook een stand-up comedian is, en wel een van de grootste ooit in the face of the earth. Respect.

Ik weet niet zoveel over stand-up comedians, en ik ben dapper genoeg om dat toe te geven. Who doesn't like humour? Wie lacht er niet graag? Apparantly not me. Nee, hoor, ik vind lachen heerlijk en schuim YouTube regelmatig af op zoek naar grappige filmpjes, maar tegenwoordig is het humoraanbod zo groot, gaande van Late Night Talkshows zoals die met Conan O`Brien (gosh, the man is funny. You should see him, being funny) tot dansende babies op YouTube. Er zijn vast mensen die dat leuk vinden want dansende babies op YouTube krijgen de topratings inzake views. Na de lachende babies, natuurlijk. Of de sadistische babies (Charlie bit my finger, anyone?). 
Het humoraanbod is gewoon zo breed en zo divers dat je al een speciale interesse moet hebben voor stand-up comedians om er met enige kennis van zaken over te kunnen praten. "Johnny Carson? Ik vond zijn humor midden jaren '70 het meest tot volbloei komen. Je weet wel, na het Vegas debâcle." "Oké, dat begrijp ik. Maar hoe zit het dan met zijn social consciousness periode? Punchline na punchline!" Ik kijk wel graag naar stand-up comedians maar heb me er nooit in verdiept om met dat soort kennis van zaken te kunnen etaleren. 

Stand-up comedy is ook een van de moedigste beroepen. Weinig dingen zijn zo pijnlijk dan een grap te maken waar niemand om kan lachen. Bij de meeste mensen gebeurt dat bij een glas bier in een knus cafeetje aan de toog waar je unfunny onder vrienden staat te wezen. Bij stand-up comedy gebeurt dat voor een volle zaal, jij alleen op het podium. En vaak nog es gevideotaped. 
Het ergste lijkt me de pijnlijke stiltes die vallen na elke joke, lijkt me erger dan van het podium afgejouwd te worden. Want dan kan je nog een potje liggen schelden op ze, recht in hun face, en roepen met twee middelvingers in de lucht wat voor een strontpubliek ze eigenlijk zijn "You people suck!" En dan eenmaal achter de coulissen "Wat een bende eikels!" Zie je, je kan je afreageren. Bij pijnlijke stiltes is er niets. Je kan niet op een publiek liggen schelden dat beleefd zwijgt maar je gewoonweg niet grappig vindt. "Hey suckers, can I have some laughs, here! No one? Come on, you people! Laugh, MF'ers, laugh!" Dàt, beste mensen, roep je enkel als je er geen rat's ass meer om geeft en niet meer van plan bent ooit een podium te betreden. Ever. In welke hoedanigheid ook.

Comedy Central gaf een lijstje prijs van de top 100 beste stand-up comedians ooit en het viel me vooral op dat er zo weinig vrouwen in voorkwamen. Grappige vrouwen is zoiets als huilende mannen, there somewhere out there in the dark. But society ain't ready. Tot zover het feminisme. In dit blogbericht. Niet in society welteverstaan. Het lijkt me sterk dat al die feministische voorvechtsters nu gaan zeggen: "Oké, jullie winnen, het is een mannenwereld. Laten we gaan breien." 

Ik geef hier de top 10 van de greatest stand-up comedians volgens Comedy Central. Everyone is dus worth checking out. Afro-Amerikanen, joden, mannen en New Yorkers voeren de toon aan. Daar zal vast wel een of andere theorie achter schuilen.

1. Richard 'always the funniest' Pryor
2. George 'your political conscious' Carlin
3. Lenny 'obscene to the extreme' Bruce
4. Woody 'still exactly the same geek for over 50 years' Allen
5. Chris 'everybody hates Chris because he's black' Rock
6. Steve 'born in Waco and that's a resume for everything he did' Martin
7. Rodney ' feels not respected' Dangerfield
8. Bill 'familyguy' Cosby
9. Roseanne 'I'm fat and look at me joking 'bout the overweight' Barr
10. Eddie 'sex, swearing and some more sex' Murphy



    

Geen opmerkingen: