van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


woensdag 12 oktober 2011

films in de kijker: the addicted ones deel 2

6. The NeverEnding Story is een Amerikaanse film uit 1984 van Wolfgang Petersen. Het is een verhaal in een verhaal dat om een queeste draait om het land Fantastica te redden van de ondergang.

-Waarom ik verslaafd ben: in de 80's was de NeverEnding Story superpopulair, zowel de film als het boek als de titelsong was een hit. Het verhaal sprak me gewoon aan, alsof het over mij ging. Ik was ook een boekenwurm met veel fantasie die helemaal in een verhaal kon opgaan.


7. The Sound of Music is een Amerikaanse film uit 1965 van Robert Wise. Tja, wie kent verhaal niet? Een Oostenrijkse zingende non die nanny wordt, verliefd wordt en met de voltallige von Trapp familie naar Amerika vlucht.

- Waarom ik verslaafd ben: ik moet een jaar of acht, negen zijn geweest toen ik hem voor 't eerst zag met de babysit en we stiekem langer mochten opblijven. Spannend! Datzelfde jaar of een jaar later bracht het zesde leerjaar de musical, waarvan wij de repetities talloze keren mochten bijwonen, om maar te zeggen: het is zo'n film die barst van de herinneringen, ook al was ik nog niet geboren toen hij uitkwam. Elk jaar zenden ze hem uit rond m'n verjaardag en dan bekijk ik hem meestal wel. De geweldige Julie Andrews en die liederen, die dansjes, die kinderen: Liesl, Friedrich, Louisa, Kurt, Birgitta, Marta en Gretl.
My Favorite Things is trouwens my all time favorite song.


8. Welcome To the Dollhouse is een Amerikaanse film uit 1995 van Todd Solondz. Het gaat over een nerderig totaal onpopulair pubermeisje dat op school gepest wordt en het thuis ook niet bepaald gemakkelijk heeft.

- Waarom ik verslaafd ben: ondanks het wrange onderwerp is het een van de grappigste films ever over high school en een onpopulaire puber zijn.


9. What's Eating Gilbert Grape? is een Amerikaanse film uit 1993 van Lasse Hallström. Het speelt zich af in een plek waar niks te beleven valt maar bevolkt wordt door kleurrijke personages. Gilbert is de man des huizes en woont samen met z'n moddermoddervette moeder, brave zus, mentaal gehandicapte broer en puberale zus. And that's eating him.

- Waarom ik verslaafd ben: de cast is niet alleen great, het verhaal en de personages zijn zo bijzonder en zo kleurrijk dat je haast jaloers bent dat je ze zelf niet verzonnen hebt. Tevens zijn die talrijke scenes tussen Gilbert en Arnie van een ongenaakbare schoonheid.


10. De beroemdste versie van The Wizard of Oz is een Amerikaanse film uit 1939 van Victor Fleming. En ik geloof dat inmiddels iedereen het verhaal wel kent van Dorothy en haar hondje Toto uit Kansas die in het land van Oz terechtkomen en samen met hun vrienden, de vogelverschrikker, de tinnen man en de bange leeuw het Gele Pad opwandelen op weg naar de tovenaar van Oz die hun wensen moet vervullen.

- Waarom ik verslaafd ben: alweer zo'n verhaal waarmee ik ben opgegroeid: het Antwerpse Jeugdtheater speelde het verhaal, de populaire serie Fame maakte er een remake van met Doris als Dorothy, The Wiz met grote held Michael Jackson en Diana Ross kwam op tv en last but not least was er ook een tekenfilmserie. Maar ik was al heel vroeg weg van het verhaal in het magische Jeugdtheater van toen. Een magisch verhaal in een magisch theater, tuurlijk dat het me wat deed. Pas later zag ik ook in dat het verhaal een prachtige boodschap heeft, namelijk dat je in jezelf moet geloven. Ik ben zo weg van het verhaal dat ik probeer elke versie te bekijken. Dàt heet een verslaving. Jawel.




Geen opmerkingen: