van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


dinsdag 23 november 2021

dialoog over corona

 Ik ben dubbel gevaccineerd, volledig gevaccineerd met coronapas en die boosterprik ga ik ook zo snel mogelijk halen. Ik steek het niet onder stoelen of banken: van dag een keek ik reikhalzend uit naar m’n eerste vaccin (die kwam al heel vroeg als risicopatiënt) en trots vervulde me toen ik rondom mij heen hoorde en zag dat de meesten het net als ik ook belangrijk vonden om gevaccineerd te worden. Dat heet je steentje bijdragen en kwakzalverpraat negeren. 
Iemand die het vaccin weigert mag je tegenwoordig volgens die groep geen antivaxxer meer noemen. Hij/zij noemt zichzelf een kritisch mens die vertrouwt op zijn immuunsysteem. Een kritisch mens dus die twijfelachtige sites aanhaalt, cijfers verkeerd interpreteert, valse berichtgevingen post, geen geloof hecht in het wetenschappelijke onderzoek en telkens opnieuw zaken blijft herhalen à la: het vaccin is een experiment. Als dat kritisch zijn is, Jezus Christus, dan hebben we het laatste nog niet gezien. 
Goed voor hen dat ze op hun immuunsysteem vertrouwen. Het blijft voor mij alleszins geen solidaire keuze: ondertussen is gebleken dat gevaccineerden minder besmettelijk zijn, minder snel zwaar ziek worden. Maar daar wringt het schoentje: de antivaxx beweging heeft moeite met cijfers correct te interpreteren, hierboven reeds vermeld. Je bent meer besmettelijk, met je individualisme in het land van Fabeltjes steek je je middelvinger op naar de risicopatiënten, naar de zorg en naar de coronadoden. 

Je hebt er natuurlijk ook bij die de extreme tour opgaan. Die zal je altijd overal wel aantreffen, van die lui die een hele groep hélemààl belachelijk maakt en jammer voor de groep, zij roepen wel het luidste. Hier in dit discours: de complotdenkers: je moet maar willen, hé, bizarre sites met namen als therealthruth.rwx (er gaat niet eens een belletje rinkelen) afschuimen om de ene na de andere crazy complottheorie te lezen. En daar ook nog es in geloven. En pech voor de anderen: daaruit gaan citeren.  
     Dan heb je de fanatici die coronadoden zuiver linken aan een levensstijl. De zelfverklaarde gezondheidsgoeroes. Je moet maar durven, hé. Alles goed en wel voor jullie om dat soort kwetsende berichten veilig vanachter je computer te plaatsen. Ga diezelfde confrontatie es aan met hun familie, ze zullen je gaarne vertellen wat voor soort levensstijl de overledene had. En nee, zij hebben geen boodschap aan het feit dat jij je eigen urine drinkt. 
    Verder onder de categorie dwazen vallen zij die zich in de holocaust wanen. Die menen dat een geplande massamoord, een genocide omwille van iemands afkomst hetzelfde is als iemand de toegang weigeren op bepaalde plekken omdat die er zelf voor heeft gekozen geen coronapas te willen (diegenen die het wegens aandoeningen niet mogen, hou ik buiten beschouwing). Volgens hen is dat hetzelfde. Alle gevoel voor redelijkheid is dan weg. Weg. Ik heb daar zelfs geen woorden voor, het is intriest, shockerend en beangstigend zelfs. Hiermee steek je werkelijk een grens over die het ethische achter zich laat. MAAR, zoals steeds, het kan altijd nòg dwazer: de antivaxx knuffelbeweging. Daar wil ik eigenlijk zelfs niet over schrijven. Dat gaat echt niet. 

Het beroert de gemoederen, beter is het om de dialoog met elkaar aan te gaan, begrip te tonen maar eerlijk, als ik het zoveelste, zoveelste, zoveelste antivaxx valse bericht zie voorbijkomen dat op een perfecte logische wijze werd ontkracht en die antivaxxer blijft volharden in het negeren van dat argument, 10 minuten later alweer hetzelfde bericht schrijft, dan kan je wel zeggen, laten we een dialoog aangaan maar weet die wel wat dat is? 

In elk geval: zodra een antivaxxer mij goede gefundeerde argumenten kan geven die hij/zij niet heeft gehaald van een twijfelachtige website, twijfelachtig persoon, twijfelachtige facebookgroep of die uit zijn/haar twijfelachtige geest zijn ontsproten, wil ik luisteren. 

En dit moet ik toch kwijt: met 35 000 meestappen in een betoging gekaapt door extreemrechts, Dries Van Langenhove tekende present aan net zoals de Feniksploeg uitgedost in hun millitante extreemrechtse truien (organisatie gelinkt aan Schild en Vrienden). De vlaggen wapperden. Fenikslid Sarah Melis werd de woordvoerster van de betoging, als stem van de betogers kwam ze op de televisie. Achteraf jammeren omdat de media bericht over de aanwezigheid van extreemrechts die in de organisatie zat. I. Just. Can’t. 




Geen opmerkingen: