van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


zaterdag 12 november 2011

catch wrestling

Woensdag was blijkbaar de WWE World Tour in het land: voor de niet-verstaanders: de professionele wrestlers of zoals we ook wel es zeggen: 'catch'. Ik ben niet gaan kijken want ik wist nergens van maar àls ik dat tijdig had geweten, vervoer vond en een metgezel had ik wellicht niet getwijfeld: gaan met die banaan. Vroeger heb ik namelijk redelijk, tamelijk, heel erg fanatiek catch gekeken. Het was dat en NBA (basket). Beiden hebben een hoog entertainend gehalte en het waren die jaren waarin Eurosport heel populair was. Niet in de laatste plaats omwille van de lange rebelse haren van tennisser Andre Agassi. Van wie we allemaal ongetwijfeld fan waren. Net als basketter (ja, duh) Michael Jordan, the fly op Air Jordans.
Maar catch dus. Catch was minder populair onder m'n klasgenootjes want ik kan me niet herinneren dat we er ooit over spraken maar bij een bepaald clubje was het echt 'so cool', en ik behoorde tot dat clubje.
Wat is catch? Professioneel worstelen dus. Het is fake, zo fake als wat, maar dat zie je niet. Eigenlijk is het heel eenvoudig: je hebt de goeie en iedereen supportert automatisch voor de goeie. Alles wat hij doet en zegt wordt op massaal gejuich ontvangen. Hij is de héld. En dan heb je de slechte, voor wie dus het tegenovergestelde geldt: awoe, awoe. Luidkeels, iedereen. Als hij de goeie neerslaat krijgt hij een hoop boegeroep te verwerken.
De worstelaars moeten vooral het publiek entertainen, eigenlijk voeren ze een over the top theater op met stunts, acrobatie en machopraat. Heel grappig allemaal. Als worstelaar moet je fit en overtuigend zijn dus het beroep valt niet echt te onderschatten. In de jaren waarin ik fanatiek keek, was Hulk Hogan dé man. Dan stond hij tegenover kleerkasten die het dubbele van z'n omvang makkelijk bereikten, woest uit hun neus bliezen en hij won. En dan kon je juichen want hij was de goeie. Daarna ging hij in tv-series acteren. Dat was minder goed. Maar Hulk Hogan blijft voor mij wel die vent die z'n t-shirt telkens dramatisch openscheurde. Juichen!



Geen opmerkingen: