van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


maandag 12 februari 2024

een bericht over de nalatenschap van m’n allereerste idool: Michael Jackson

 

Vandaag las ik het bericht dat Sony voor meer dan een half miljard euro de helft van de Michael Jackson catalogus heeft opgekocht. Een bedrag haast niet te vatten, evenmin is het te vatten dat het bijna 15 jaar geleden is dat the King of Pop een eeuwige legende werd. Hij lijkt nog springlevend in mijn gedachten. 

Michael Jackson is - voor mij toch - de meest terechte King of Pop. Ik zou niet weten wie er zelfs maar in z’n buurt komt. Je hebt the King: Elvis, naturally, the Queen of Pop: Madonna, his Royal Badness: Prince etc. Titels moeten blijven. Dus ook voor the King of Pop. Hij was meer dan gewoon een artiest: MJ was een fenomeen. Ik kan slechts enkel voor mezelf spreken die hem leerde kennen vanaf de vroege jaren ‘80, voor Off The Wall was ik te jong, Thriller kwam net met m’n eerste muzikale herinneringen. Een album dat insloeg, nog steeds het bestverkochte album allertijden. 
De allereerste videoclip die ik me herinner is, en dat weet ik wel heel zeker, Beat It. Waarom? Er leek niemand cooler dan Michael Jackson te zijn, de enige artiest die ik toen bij naam kon noemen was Michael Jackson. En waarschijnlijk sprak ik het zelfs niet eens verkeerd uit in tegenstelling tot wat ik net iets later van Diana Ross en Lionel Richie maakte (“Diana nena Ross”, Lionel Richie moest m’n moeder altijd voor me uitspreken want ik kon het echt niet). In the 80’s leek Michael Jackson van hoogtepunt naar hoogtepunt te gaan. Het heilige drieluik: Off the Wall, Thriller en Bad. Met ook grote dank aan Quincy Jones. 



De Moonwalk, de revolutionaire Thrillervideo (nog steeds geciteerd als de beste videoclip allertijden), Smooth Criminal waarin hij de zwaartekracht leek te trotseren. Het maakte in m’n kleuter- en lagere schooljaren zo’n indruk op me dat het nog steeds nazindert. Ook al betwijfel ik of Michael Jackson akkoord zou gaan met het feit dat de helft van zijn nalatenschap nu in handen ligt van een firma waartegen hij zich bij leven verzette, let the legacy van mijn àllereerste jeugdidool live on. 



Geen opmerkingen: