van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


maandag 9 maart 2015

Madonna komt naar Antwerpen. Laat ik nog es lijstjes maken.




Dinsdag, vorige week dindsdag, las ik dat Madonna, Madge, Nonnie, The Queen of Pop, want ja er is maar een Queen of Pop en da's Madonna, Antwerpen aandoet. For the first time in Antwerpen, voor de eerste keer in een Belgische zaal. Voor de derde keer in ons land.
En ik ben dus zo'n fan dat ik echt wel voor de derde keer wil gaan, heb ondertussen m'n ticket bemachtigd. Omdat ik nu eenmaal een fan ben. M'n prilste popmuziekherinneringen spelen zich af in een tijd waarin Michael Jackson en Madonna de King en Queen of pop waren. En they still are. Madonna ruled the world niet een maar twee keer: de eerste Madonna Era was van '84 tot '90, mijn kinderjaren dus en vandaar dat ik haar mijn allereerste vrouwelijke idool mag noemen. Mijn tweede vrouwelijke idool is Kylie, Kylie Minogue. De Queen en Princess of Pop dus. Kylie playbackte ik zo vaak. Maar terug naar Madonna: de tweede Madonna Era was van '98 tot 2000. Maar ja, mijn favoriete Madonna blijft die toch uit de 80's. 

 Mijn 15 favoriete Madonna tracks in chronologische volgorde:

- Burning Up  (1983)
- Holiday (1983)
- Borderline (1983)
- Into the Groove (1985)
- Dress You Up (1985)
- Live to Tell (1985)
- Papa Don't Preach (1986)
- True Blue (1986)
- La Isla Bonita (1986)
- Like a Prayer ( 1989)
- Vogue (1990)
- Human Nature (1995)
- Nothing Really Matters (1999)
- Hollywood (2003)
- Celebration (2009)

En dan m'n lijstje van m'n vijf favoriete Madonnahits/-momenten (nu wel in volgorde volgens favoriet):

Like a Prayer:

Like a Prayer met stip op nummer 1. Voor mij is het haar beste nummer, dat album was het eerste popalbum van een single artiest dat ik ooit kocht, al twijfel ik soms of het Madonna's Like a Prayer of Kylie Minogues Enjoy Yourself was. Het eerste of tweede popalbum dus. En ik heb het nummer ooit geplaybackt. Op school. Ik was tien of elf ofzo.
Toen ze het in het Boudewijnstadion bracht kreeg ik kippenvel en een euforiemoment tegelijkertijd. En de keren dat ik het nummer daarna hoorde tranen in de ogen. Ontroering, zoveel sentiment.  



Vogue (clip)

Vogue is een van de meest coole clips en popsongs like ever. En voor mij ook een brok nostalgie: ik zat een weekje lang op jazzdance en er werd toen massaal zo indrukwekkend op die song gedanst. Vogue was een revolutie: Madonna bracht de underground trends zoals 'Vogueing' naar een groter publiek. Iets was ze toen wel vaker deed. Nu loopt ze soms de trends achterna terwijl zij het vroeger gewoon zelf populair maakte.     



Vogue (MTV-optreden)

How in whatsoever what kan je een dansnummer naar dat soort epoque vertalen? Madonna deed het. Een van de meest verrassende momenten in popmuziek.



Get into the Groove

Madonna was in de jaren '80 on the top of her game en deze fanastische Into The Groove met bijhorende clip uit de populaire film Desperately Seeking Susan, Madonna die gewoon zichzelf speelt, bewijst nog maar es hoe übercool ze toen was.   

Express Yourself (MTV-optreden)

Madonna is a fabulous live performer en, eigenlijk, om helemaal eerlijk te zijn, ik had evengoed een andere clip kunnen posten (Human Nature) of een ander optreden (Hollywood). Gewoon best veel om uit te kiezen. Of zal ik haar docufilm In Bed With Madonna kiezen? De documentaire van de Blonde Ambition tour, een van de meest spraakmakende tournees sinds the history of tours. Heb ik dit jaar gewoon twee keer achter elkaar gezien. En dat deed ik zonder probleem.   




Geen opmerkingen: