van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


zaterdag 21 maart 2015

de grootste Belgische steden vergelijken



Ondertussen woon ik ook alweer twee jaar in Brussel en vertoef ik iets meer dan drie jaar bijna dagelijks in de Belgische hoofdstad. Het eerste jaar deed ik de dagelijkse pendel Antwerpen-Brussel, Brussel-Antwerpen, daarna besloot ik maar te verhuizen.
Ik merk dat heel veel Vlamingen Brussel niet kennen. Hierbij bedoel ik niet de Vlamingen uit de Brusselse rand maar zij die verder wonen dan de gemeentes rond Brussel. Als er al naar Brussel wordt afgezakt gaat dat dan niet verder dan de omgeving rond de Beurs en de Grote Markt. En ja, dat is jammer. Nu pleit ik wel schuldig want voorheen was ik net zo. Een wandeling van de Beurs naar het Muntplein was voor mij vroeger al heel wat. En van de Beurs naar de Dansaert, oh, jee. Nu kwam ik ook nog wel es in de Nieuwstraat, de Sablon en de Louizalaan. Maar meer zat er eigenlijk niet in. Op de aankomst van de 20km van Brussel in het park Cinquentenaire na.

Men vraagt me vaak wat ik leuker vind: Antwerpen of Brussel. En dan vergeet men er vaak bij dat ik ook lange tijd in Gent heb gewoond. Laat ik dus effe steden gaan vergelijken.

culinair: Brussel - Antwerpen - Gent

Brussel on top. In zelfs de heel kleine eethuisjes die je maar effe snel aandoet kan je in Brussel goed eten. 'k Ben vaak in verschillende zaken in Brussel gaan eten, misschien in meer verschillende zaken dan ik ooit in al die jaren in Antwerpen deed (een wilde gok) en van al die zaken ben ik nog maar twee keer teleurgesteld geweest. Prijs is sowieso wel hoger in Brussel. Maar je vindt er best wel véél betaalbare pareltjes.
Antwerpen doet er nipt voor onder. In Antwerpen tref je meer van die snelle hap kleine eethuizen aan die niet goed zijn. Je moet het er wel iets meer kennen. Maar niettemin heb je er ook een overvloed aan goede eethuizen.
En dan Gent. Toen ik in Gent studeerde had je er niet meer dan op een hand te tellen betaalbare goede resto's. Ondertussen zal dat wel anders zijn. Maar 'k had altijd het gevoel dat de keuze niet zo enorm was als in Antwerpen.  

cultuur: Brussel - Antwerpen - Gent


Beide steden hebben qua inwonersaantal een evenredig fantastisch cultuuraanbod. Waarom Brussel boven Antwerpen en Antwerpen boven Gent? Is hetzelfde als de hoofdstad, grootste stad van een land ten opzichte van de tweede grootste stad en de derde grootste stad. De drie steden doen het heel goed qua cultuuraanbod. Waarbij Brussel so international is, Antwerpen zowel international en van eigen bodem en Gent vooral eigen bodem. Maar in alledrie de steden vind je een overvloed aan nationale en internationale kunst. Op hoog niveau.    

groen: Brussel - Antwerpen - Gent




Toegeven: ik ken niet zoveel parken in Gent maar 'k heb er wel jaren vertoefd dus dat zegt misschien ook wel iets over het aanbod. In Antwerpen waar ik ben opgegroeid ken ik zowat bijna alle parken en in Brussel waar ik slechts twee jaar woon kan ik al zeggen dat er meer parken zijn dan in Antwerpen. Brussel wint op dit vlak met twee vingers in de neus. De parken zijn er ook prachtig. 

kosmopolitisch: Brussel - Antwerpen - Gent

Het lijkt me logisch dat de hoofdstad, de EU-hoofdstad ook het meest kosmopolitische is. En tevens vraag ik me af of er een stad binnen de Benelux kosmopolitischer is. In Brussel praat men Engels, Frans en Nederlands door elkaar en daarnaast heb je nog kolonies anderstaligen. Op een housewarming bij een bovenbuur raakte ik in gesprek met een Zweed. Ooit heb ik Zweeds gestudeerd, weet je. En die taal kom ik verder niet zo vaak tegen.
Antwerpen is ook heel kosmopolitisch omwille van de haven en omdat het van oudsher gewoon zo is. Er wonen zoveel verschillende nationaliteiten dat enkel Amsterdam daarboven gaat. Maar in Antwerpen, anders dan in Brussel, blijft het nog meer geconcentreerd in wijken.
Gent vind ik niet zo internationaal. Op dat gebied eerder een Belgische, Vlaamse stad. Toen ik er pas rondliep met m'n Afrikaans velletje kéék men echt naar mij, alsof ik de eerste Afrikaanse ben die ze ooit zagen. En 'k kan me nog herinneren dat bij een studentenjob iemand zei over de 'niet-Nederlandstalige familienamen'. "Ah, we sturen het op naar Antwerpen." Want daar is het internationaal. 

mentaliteit: Gent - Brussel - Antwerpen

Alle clichés zijn waar (tenminste toen ik er studeerde): Gent is gemoedelijker, open minded, vriendelijker. Ik had een cultuurshock toen ik weer naar Antwerpen ging. Antwerpenaren zijn qua mentalitieit echt niet de meest vriendelijke der Belgen. Vaak grof, te direct en die legendarische dikke nek. Er klopt wel iets van. Maar anderzijds vind je nergens zo'n joviaal volk als in Antwerpen.
Brusselaars hangen iets tussen die twee. Vriendelijk volkje. En ze hebben zeeën van tijd. A l'aise enzo. Wat mij als Antwerpenaar soms wel kan irriteren. Want Antwerpenaren hebben geen geduld. 

mode/shoppen: Antwerpen - Brussel - Gent


 
Antwerp on top. Defenitely. In Antwerpen kan je op elke hoek in het centrum meerdere leuke winkels treffen met aparte, eigenzinnige dingen. In Brussel moet je het echt zoeken. In Gent (tenminste toen ik er studeerde) vind je het bijna niet. In Antwerpen word je echt verwend als je van shoppen houdt. Profiteer er dus van als je er bent. Aha, toen ik er vlakbij enkele winkelcentra woonde kwam ik soms bewust niet buiten omdat ik anders in de verleiding kwam iets te kopen. In Brussel heb ik dat probleem niet.  

openbaar vervoer: Brussel - Antwerpen - Gent

Lijkt me logisch dat het in Brussel beter geregeld is dan in Antwerpen. En Antwerpen beter dan Gent. Ook alweer: inwonersaantal. 

schoonheid: Antwerpen/Brussel - Gent



Ach, dit is echt subjectief. Voor mij is Brussel en Antwerpen even mooi. In Antwerpen zie je meer vooruitstrevende architectuur, het is een modernere stad, ook properder, met een duidelijkere moderne visie op stedenbeleid. Brussel is anderzijds ook prachtig, klein Parijs, met z'n grote boulevards en z'n indrukwekkende paleizen die je nergens anders in die mate in de Benelux aantreft. Wat Gent dan voor mij qua architectuur heeft te bieden is z'n grote Middeleeuwse wijk, Patershol, en de Graslei. Maar 'k vind Gent toch iets grauwer aandoen dan Antwerpen of Brussel.     

studentenstad: Gent - Antwerpen/Brussel

Gent on top.  Antwerpen is geen studentenstad. Brussel ook niet. Hoe vaak ze het ook mogen roepen, er zijn voor de Vlamingen maar twee studentensteden en da's Leuven of Gent.

uitgaan: Antwerpen - Brussel - Gent

Yeahwel, Antwerpen boven. In Antwerpen leer je, tenminste als je er wat mensen kent, makkelijker andere mensen kennen. Iedereen praat er met iedereen op een avond uit en in Brussel heb ik dat (misschien nog) niet zo. In Gent heb je gewoon minder plekken om uit te gaan. Vandaar.

wonen: Gent - Antwerpen - Brussel  

Ja, Gent. Omdat Gent gewoon de veiligste stad is, je er het minste burenlawaai hebt. En ook de prijzen er lager liggen. 

Alledrie de steden zijn gewoon heel leuk. Ik stel voor om er een 3-delige stad van te maken met drie grote kernen: we hebben de kosmopolitische Brusselse kern, de studenten in de Gentse kern en ook de mode, de Antwerpse kern, in een grote stad. Een grote stad die bovendien nog es drietalig is.

I managed to make 'going out' ever so boring with this video. What-ever.  



2 opmerkingen:

Pieter zei

Oei, ik heb een totaal ander beeld van Gent. De studentenstad lijkt mij verre van grauw, maar groen, fris en jeugdig. Er zijn parken in de stad en natuurgebied in overvloed, denk maar aan de Blaarmeersen.

Pieter nog 'ns zei

Euh, wist je dat Brussel een grotere studentenstad is dan LEUVEN, laat staan dan Gent ! Er zijn meer dan 75.000 studenten, waarvan 25.000 in Nederlandstalig hoger onderwijs.