van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


vrijdag 6 maart 2009

krachtig in z'n eenvoud

Soms kan je een houding doen keren. Vandaag zat ik op een bus te wachten, op het Valaar in Wilrijk, een wijk binnen een district van de stad Antwerpen. Toevallig heb ik in die wijk, in de Letterkundestraat, mijn kleuterjaren doorgebracht. Misschien ben ik daarom ook Taal- en Letterkunde gaan studeren, omwille van m'n prille herinneringen aan de naam Letterkunde, Letterkunde. Daarna verhuisden we naar een straat die in de wijk Markgrave ligt (althans toch volgens de site van de stad Antwerpen), binnen het Antwerpse district: de Jan Van Rijswijcklaan, een straat met een eigen blog (de Singel werd daar m'n tweede thuis). Enzo kan ik nog een poos doorgaan met heimatassociaties, alleen hebben we het daar nu niet over.

Al wachtende op de bus, vroeg een vriendelijke dame naast me, een dame die ik overigens niet ken, “Bent u Marrokaans?”. Ik was geshockeerd. Niet omdat ik iets tegen Marrokanen zou hebben maar het verschil tussen een neger en een Marrokaan moet toch, alleen aan de huidskleur al, duidelijk zijn (maar ik geef toe, ik ben nogal ‘vaag’. Om mijn precieze afkomst te raden moet je een kràk zijn: ik heb van alle rassen wat). Ik zei dus :”Nee, ik ben een Afrikaanse.” Een dom antwoord want Marrokanen komen evengoed uit Afrika. Maar ja, een Marrokaan is geen Afrikaan: een Marrokaan is immers een moslim en een Afrikaan is zwart. Zo is het toch, in de volksmond.

Oh, dan was het goed want mevrouw had iets tegen Marrokanen én Spanjaarden. Ik, weer geshockeerd, zei (wat ik normaal nooit doe, normaal reageer ik zelden op zulke uitspraken maar mevrouw was zo aardig dat ik dacht: nu mag ik het best zeggen) “Ik heb niks tegen niemand.” Of in m’n Antwerpse tussentaal klonk het eerder: “Ik eb niks tege niemand nie.” Dat zei ik dus. Mevrouw schrok lichtelijk van m’n antwoord en haastte zich “Ja, maar als ze boos worden ...” waarop ze direkt daarna van toon veranderde: “Maar eigenlijk heb je overal goede en slechte mensen. Ook bij Vlamingen.” En even dacht ik dat ik door mijn “Ik eb niks tege niemand nie.” de wereld kon veranderen.


Geen opmerkingen: