van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


maandag 9 februari 2009

Vlamingen vs Nederlanders, of toch goede maatjes ondanks?

Niet zo heel lang geleden op Fok! een verhitte discussie gevoerd over de Belgicistische haat jegens Nederlanders. Ondanks het feit dat de discussie niet echt van hoog niveau was (daarvoor moet je op Movie-, Music- of BoekMeter zijn :-) ) is het op zich natuurlijk wel een interessant gegeven, die anti-(vooral)Hollandse gevoelens. Ik heb dat niet, ik ken dat niet, ik doe daar niet aan mee. Tuurlijk niet, ik heb jaren met plezier m’n broek versleten op die Nederlandse fora en had niet echt het gevoel dat er een groot cultureel verschil was tussen de Belgen en de Nederlanders daar. Verder ook geen culturele problemen gehad met andere loepzuivere Nederlanders waarmee ik een mondeling of schriftelijk contact had. Niets voor niets heb ik hier ook Nederlandse steden bij m'n nieuwsoverzicht geplaatst. Overigens heb ik het dus wel voor vele Nederlanders.

Op Fok! is dat wel heel anders, hoor. Op YouTube, ook anders. En de random Nederlander op weekend in Antwerpen ‘die je al van ver hoort en ziet aankomen in schreeuwerige kleuren en taal’ draagt ook niet meteen mijn symphatie weg. Maar ze de verkeerde weg opsturen zou ik dus nooit doen.

Vlamingen, Nederlanders. Vlamingen kunnen het gewoon niet verkroppen dat Nederlanders met Heineken de wereld hebben veroverd. Dat steekt. Want elk denkbaar Belgisch bier is gewoon veel lekkerder. Vlamingen kunnen er gewoon niet tegen dat Hollanders een prul tot een kunstwerk bombarderen en ze er ook nog mee wegkomen. Vlamingen doen dat niet, die wachten tot ze opgemerkt worden, en dan nog durven ze wel es te bedanken voor de eer. Hollanders zien het groots en willen de wereld veroveren, Vlamingen zien het klein en willen op hun plekje het beste product afleveren. Handelaars tegenover ambachtslieden.

En ook het resultaat van de Nederlandse opvoeding waarin kinderen aangemoedigd worden om assertief te zijn wordt door Vlamingen veelal als onbeschoft beschouwd, Vlamingen werd immers decennialang aangeleerd om hun mond te houden, al gaat het de laatste jaren wel een andere richting uit.

Tja, Vlamingen Nederlanders. Het blijft een strijd. Maar zolang onze nationaliteit niet ter sprake komt, kunnen we wel goede maatjes zijn.   

Geen opmerkingen: