van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


zondag 14 juli 2024

Six of One


 


Waarom deze titel? Voor een echte Friends quizzer is deze vraag easy-peasy: Six of One was namelijk de originele titel van een show die we nu als Friends kennen. Een show over Joey, Chandler, Monica, Phoebe, Ross en Rachel. 

Geen idee hoeveel malen ik elke episode heb herbekeken. Ik schat minstens een kleine twintig keer, minstens, het kan ook makkelijk dertig keer zijn. Of meer. In m’n tienerjaren volgde ik de show na schooltijd op VT4, na m’n studentenjaren (net zoals zoveel studenten destijds had ik geen kabeltelevisie) haalde ik de gemiste seizoenen dankzij dvd weer in. Zo kon ik urenlang op de sofa met een ex naar Friends kijken (“Nog een episode?” “Ja, doe er nog maar eentje.”), tijdens de intro iedere keer weer met hetzelfde enthousiasme in onze handen klappen. Écht waar. We werden er vrolijk van. Oprecht vrolijk. 
Cheers en Friends zijn de enige twee sitcoms waarvan ik de laatste episode, dubbele aflevering, op televisie zag (van Cheers, een special, op videocassette bewaard maar die kan ik niet meer afspelen).
Via Friends heb ik mezelf Engels aangeleerd na m’n schoolse en uniefjaren. Heel doelbewust: eerst met Engelse ondertiteling, daarna zonder ondertitels. 
Het is niet zomaar een show voor me. 
Friends heeft me ook door moeilijke tijden gesleurd. 


(Joey kijkt naar Cheers vanuit Londen) 

De enige reden, jaren geleden, waarom ik me op Netflix abonneerde was Friends. En was ook jarenlang de enige show die me er hield. Als je bijna dagelijks talloze episodes bekijkt, dan ìs dat z’n geld waard. 
Friends is meer dan een show voor me: geniet haast net net zo hard van Friends trivia. Na ik in een eettent werd ondervraagd door een medehardcore Friendsliefhebster, haar vuistdikke quizboek in de hand (“Doe maar meteen een moeilijke level”) heb ik mezelf een Kindle exemplaar aangeschaft. Van tijd tot tijd waag ik me dus aan een Friends quiz. 




Ook leuk: de memorabele guest stars: Billy Crystal en Robin Williams (hun scene was pure improvisatie), Brooke Shields (hier werd haar komische talent ontdekt), Jennifer Coolidge, Jon Lovitz,  Bruce Willis, Alec Baldwin, Christina Applegate. Naar mijn mening speelde Christina Applegate de meest hilarische gastrol. Misschien de beste gastrol in een sitcom, ever. 

Sinds Friends van Netflix verdween was het voor mij een no brainer dat ik mijn geliefde serie zou volgen naar een andere streamingdienst. Ik heb nu HBO max. Leuk aanbod, maar ik doe het dus voor Friends. 



Mijn favoriete Friends episodes zijn 

3. The One with the Blackout: “Gum is perfection” 


2. The One with the Embryos: “He’s a transponster!” “That’s not even a word!!!” 


1. The One Where No One’s Ready: “I’m wearing everything you own.” 



Geen opmerkingen: