van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


zaterdag 11 september 2021

kortverhaal: de meest gewilde vrijgezelle van het jaar

(stupid blogger doet al een tijdje vervelend qua lay-out, en kan nu enkel in paragrafen worden weergegeven, ook qua lettertype, -grote. Reutemeteut)

 

Lang geleden dat ik nog es een kortverhaal heb geplaatst op deze blog. Ik kan me zelfs de tijd niet meer heugen. Hier dus: 

 

 Miss Rheingold Contest a N.Y. Summer Staple | Envisioning The American Dream


De Meest Gewilde Vrijgezelle van het Jaar


Presentator (Tom): Goedenavond, goedenavond, welkom, welkom bij deze gloednieuwe dagelijkse televotingsshow: de meest gewilde vrijgezelle van het jaar! U denkt misschien: vrijgezellen zijn niets voor niets alleen. En net daarom, dames en heren, en net daarom willen we dit vooroordeel met deze show ontkrachten. We zoeken er die heel gewilde exemplaren uit die niet thuishoren onder de noemer (bootst met vier vingers aanhalingstekens na) "de vrijgezel". De verdwaalde vlinders zoals u het mag noemen. Onze zoektocht start … nu! 

Elke weekdag stellen wij u vijf vrijgezelle dames voor. In drie ronden genaamd 'Verleden', 'Heden',  en 'Toekomst' leggen we hen enkele vragen voor. Aan de hand van hun eerlijke antwoorden, daar staan we echt op: al onze dames zijn op voorhand grondig gescreend, gaat u diegene kiezen waarmee u zich ziet settelen. Werkelijk, huisje , boompje en wat er nog kan volgen... hondje? Voor deze vrijgezelle dame kan u stemmen via onze televoting. De dame met de meeste stemmen achter zich mag zich dan voor een dag de meest gewilde vrijgezelle van de dag noemen. 

Aan het eind van de week wordt tussen al die gewilde, zeer gewilde dames van de dag via onze televoting de winares van de week gekozen. Die dame heet dan de meest gewilde vrijgezelle van de week. En jaja, u ziet hem misschien al hangen: aan het eind van de maand wordt er, alweer via télévoting, uit al onze uìterst gewilde weekwinaressen een gewilde maandwinares verkozen, wat op zich al een behoorlijke eer is: de meest gewilde vrijgezelle van de maand te mogen zijn, gekozen door u kijkers thuis. Maar.. en ... ta ta ta ... er kan er tenslotte maar een de winaar zijn, van al die maandwinaressen kiest u .... de méest gewilde vrijgezelle van het jaar. Zij wordt voor een jaar gekroond tot de meest gewilde vrijgezelle van het jaar. Er komt geen énkele jury bij te pas, alles gebeurt via televoting, dus enkel u beslist! 

Maar zover zijn we nog niet, nee wel, onze zoektocht is nu pas begonnen. Mag ik even onze lieve vrijgezelle dames vanachter het scherm roepen? Kom maar, onze kijkers wachten u vol ongeduld op.

 (Vijf dames komen vanachter het scherm gehold en gaan in een rij achter de presentator staan)

 Presentator: dit zijn ze dan: onze spitsafbijtsters. Onze vrijgezelle dames, gewild, niet gewild. Dat bepaalt u! En alleen u! Laat ik ze even voorstellen. (tot de dames) Zeg even kort jullie namen.

 Doortje: Doortje

Katrien: Katrien Schippers

Nathalie: ... Voornaam en achternaam?

Presentator: alleen voornaam is goed.

Nathalie: Ik ben Nathalie

Jessie: (zwaait vrolijk) Jessie!!! Jessie!!!

Greet: Greetje     

Presentator: Als bij wijze van een snelle introductie, korte indruk, ga ik jullie vragen wat jullie willen in het leven. Zeg ons even kort wat jullie doel is in het leven.

Doortje: Lachen en mooi zijn. Da’s een liedje van de Mens, een popgroep uit de vorige eeuw. En ik ben een mens. Dus: lachen (lacht breed) en mooi zijn (houdt een catwalk pose aan).

Presentator: Doortje, Doortje! Wat doe jij onze mannelijke kijkers thuis aan? Je bent inderdaad een mooie meid en ik zou bijna durven zeggen, de verdwaalde vlinder in de rij! (Doortje klapt trots in haar handen). Maar niet zo snel juichen, Doortje want dat bepaal ik niet. Nee wel, dat bepaalt onze kijker thuis. Op naar Katrien, Katrien, wat is jouw doel?

Katrien: Mijn doel is kennis. Zoveel mogelijk weten. Ik wil bijvoorbeeld weten wat Doortje zo aantrekkelijk maakt ...

Doortje (onderbreekt Katrien): Da’s Diorshow, mijn mascara.

Katrien (schudt het hoof): Nee, nee. Je begrijpt me verkeerd: ik bedoel jouw fysiek. Maar dat is slechts het tipje van de ijsberg van wat ik wil weten. Ik ben een gediplomeerde historica...

Presentator (onderbreekt snel Katrien): Oh la la, niet zo gewild!

Katrien (glimacht ongemakkelijk): ... en mijn doel is kennis. Zo.

Presentator (draait met z’n ogen gevolgd door een knipoog naar de kijker toe) Maar... Maar.. we hebben er nòg in de aanbieding! De volgende is... (richt z’n microfoon naar Nathalie)

Nathalie: Nathalie. (wacht)

Prese/ntator: Kom, Nathalie, vertel!

Nathalie: Ah ja, ik ben dus Nathalie en mijn doel is ... Jou (wijst naar de camera). Ik wil jou gelukkig maken.

Presentator: Heus, Nathalie? Wil je niet aan jezelf werken?

Nathalie: Euhmm.. Als hij dat wilt wel ja.

Presentator: Oké, oke, we gaan verder van Nathalie naar... Jessie!!!

Jessie: (lacht uitbundig): Mijn doel is... (Steekt haar armen in de lucht) àlles uit het leven halen wat er in zit. Wild doen, gek doen, lol, plezier maken. Dansen (doet een rondedansje)

Presentator: Ben jij dan zo’n wilde meid, Jessie?

Jessie: Oh ja, oh ja (lacht uitbundig)

Doortje: Dat zie je wel aan jou. Jij doet zo wild.

Jessie (kruist haar armen in de zij) That’s because I’m a wild chick, baby!

Greetje naast haar giechelt verlegen.

Presentator: Ik krijg het er zowaar warm van. Wat een meid, zeg. Supergewild! Maar dan is het nu geloof ik aan Greetje.

Greet: Eigenlijk heet ik Greet maar je mag gerust Greetje zeggen. Iedereen noemt mij Greetje. Mijn doel is huisje boompje beestje, hé! Je kent dat wel hé, Tom, je hebt dat gezegd. Een gezinnetje, met een kindje, een lieve manneke waar ik voor kan zorgen, hé. Moet ik meer vertellen, Tom?

Presentator: Ja, Greetje, ik ken dat wel. Geen wilde dromen?

Greetje (giechelt alweer verlegen): Nee, tenzij...

Presentator: Wij zijn een en al oor.

Greetje: Soms, soms zou ik m’n haar wel es kort wil laten knippen. Maar ik durf dat niet zo goed.


............

 

We bevinden ons in een andere kamer. Een TV wordt afgezet. We zien Doortje in een spreekstoel. Het is duidelijk dat ze geïnterviewd wordt. De camera zoomt op haar in: 

Doortje: Wat een trut, hé die Greetje. Totaal niet gewild. Maar oké... We zijn nu bijna twee jaar verder en ik wou dat ik nooit had meegedaan aan die show. Ik ben dan misschien de meest gewilde vrijgezelle van het jaar geworden maar eerlijk, zo gewild ben ik nu niet, mijn leven is verwoest. (houdt even pauze om een traan weg te vegen).

Ik was helemaal geen vrijgezel. Wat dacht je? Ze hadden gewoon ook knappere mensen nodig voor de kijkcijfers. Opgezet spel dus. Maar ik heb dat goed gespeeld. Te goed denk ik soms... (houdt even pauze en kijkt naar haar zakdoek)

Ik moest een contract tekenen waarin stond dat ik mijn relatie verborgen moest houden. Voor anderhalf jaar. Da’s natuurlijk niet gemakkelijk maar ik wou altijd al iets doen in de media en zag het als een ideale springplank. De ex van Koen Wauters is toch ook zo begonnen? Mijn vriend was eerst wel akkoord maar dan ineens... ineens... draaide hij. Zomaar. Hij zei dat hij eerst niet beseft had wat hij had ondertekend. Pas later had hij het door. En dus omdat ik in het openbaar geen hand meer met hem mocht vasthouden, kon hij dat op den duur niet meer aan. Dat stiekeme gedoe. En hij heeft het uitgemaakt (huilt en verbergt zich even in haar zakdoek) ...  Sorry (snottert) 't Was de liefde van mijn leven, voor hem heb ik sommige fotoreportages geweigerd (huilt)

Oké... (snift en haalt diep adem)  En wij hebben samen een kindje, Becky. Tegen de mensen zei ik dat ze mijn nichtje was. En.. Dat doet pijn, hoor. Je eigen kindje, je eigen kind, je nichtje moeten noemen. Alles voor een mediacarrière, hé meneer. Wat ik nog steeds niet snap: mijn ex-vriend wou niet voor Becky opdraaien, hij zei dat ze zijn kind niet was. En ik moest dat zomaar laten gaan want dat mocht niet in de media komen, natuurlijk. Verschrikkelijk. (zucht en veegt de haren weg die in haar gezicht zijn gevallen). 

(met een pijnlijk gezicht en nog steeds de tranen in de ogen) Dus eigenlijk werd het snel gewoon een drama want ik moest én een breuk verwerken én voor Becky zorgen én die showbizz erbij... Voor de showbizz begon ik dan maar pillen te pakken. Uppers om me goed te voelen. "The show must go on", zeggen ze. Ja, ik moest lachen, hé, (boos) voor die kùtcamera, excuseer. Je ziet daar niks van op TV omdat ik het zo goed kon spelen en ook omdat ik onder de pillen zat maar eigenlijk was ik deep down heel vedrietig. (huilt)

(herpakt zich weer) Becky is nu bij haar oma... al maanden. Ik moet eerst stoppen met die pillen en dan mag ze weer bij me... (veegt de tranen weg)

Zie mij, kijk es goed naar me, de meest gewilde vrijgezelle van het jaar. Ik wou de showbizz in. Wel ik zeg je, de showbizz mag van mij nu haar eigen kont af… (er volgt enkel nog gesnik)

 

De camera zoomt uit, op de achtergrond klinkt 'Lachen en Mooi Zijn' van de Mens en hoor je Doortje zachtjes snikken: "Ik kende dat nummer helemaal niet, een collega van me zei me dat het een goeie openingszin zou zijn. Voor wat? Voor wat?" verder gesnik. 

 



 

Geen opmerkingen: