van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


vrijdag 31 oktober 2008

Dorpse wijsheden met Katie: na zaad in het zand moet je werken op ’t land

Soms krijg ik wel es van die ideeën... Diepe zucht... Dinsdag bij het herbekijken van La Haine bijvoorbeeld kwam ik tot het idee dat je de hoofdrolspelers van de film eigenlijk kunt opdelen. Je hebt ploeg + A (de politie) en ploeg -A (de bendes uit de Parijse banlieus). + A en –A verschillen enkel in die zin dat ze aan de andere kant van de zijlijn staan. Die zijlijn is dus de wet. Omdat + A en –A in grote lijnen dezelfde karakters hebben maar vanuit een tegenovergesteld persoonlijk belang handelen botsen ze. Als ze nu net dat persoonlijke belang achterwege laten kunnen ze juist heel goed samenwerken. Ik leg het hopelijk niet al te slecht uit.

Uiteindelijk kan je dat gegeven opentrekken. Potjesfilosofie met kleuters: als twee dezelfde karakters aan de andere kant van de zijlijn (de persoonlijke belangenlijn) staan gaan ze botsten. En dat is dan ook meteen waar La Haine omdraait: je persoonlijke belangen even opzijzetten (zie scene oude man in het toilet).

Blij dat ik het hier rustig kan neerschrijven, het onder woorden brengen van mijn gedachtegang is zowat het moeilijkste wat je mij kan vragen. Dat zou gaan van “Ja, euh, La Haine, +A, -A”. “Hoe bedoel je?” “Ja, de politie is +A en de bende –A, snap je?” Men kijkt je ondertussen al aan alsof er iets mis is met je hersenen. Om er snel van af te zijn zeg je “Oh, laat maar, ik kan het niet uitleggen.” Maar ondertussen zitten ze je al uit te lachen. “Vergeet wat ik heb gezegd! Vergeet het!”. Zo, je bent de mop van de groep. Ik heb lang gedacht dat ik dom was.

Doch, sinds jaar en dag amuseer ik mij ermee om het leven en de mensen in enkele woorden te vatten. Zo krijg ik de illusie meer inzicht te krijgen in het leven. Ik heb zo es een hele lijst opgesteld, hier komt-ie. Dorpse tuin- en keukenwijsheden met Katie: steel je kippen van de boer, hij heeft er genoeg.


- Het doel van het leven is groeien

- De essentie van het leven zijn relaties (alles staat in verbinding met elkaar)

- Mensen zijn beïnvloedbaar omdat er geen enkele waarheid bestaat.

- Het niet-dogmatisch denken is bijzonder moeilijk.

- Door empirisch te denken kan je dichter tot de waarheid komen.

- Elke mens heeft zijn waarheid.

- De meeste mensen denken en handelen in hun voordeel (niet elke mens dus).

- Je handelt naar je zelfbeeld dat mede van buitenaf is opgelegd.

- Een roeping is eigenlijk hetzelfde als de ontdekking, ontplooïing en gebruik van je talenten.

- Mensen kunnen elkaar uitmoorden omdat wij ons bewust zijn van onze individualiteit en de andere dus als vreemd, bedreigend kunnen beschouwen.

- Genot is een troost (beloning), een vlucht uit de werkelijkheid.

- Ik denk niet dat de mens zozeer wil heersen over de ander. Ik geloof eerder dat de mens gewoon beter wil zijn dan de ander vanuit een biologisch oogpunt (de sterkste te zijn). Onze maatschappij is ook zo ingericht om de beste/sterkste te belonen. Als bepaalde mensen toch geneigd zijn om te heersen over anderen is dat eerder vanwege een controledrang (illusie sterker te zijn). Eigenlijk is het maar hoe je het bekijkt. Je hebt ook altijd mensen die zich net altijd in een onderdanige rol schikken. Zij ontlopen hierdoor elke verantwoordelijkheid en staan op die manier ook sterker: ze worden immers niet (zo hard) getroffen.

- Politieke systemen zijn kwetsbaar omdat de mens ze moet uitvoeren.

- De meeste gesprekken gaan over koetjes en kalfjes doorweven met humor.

- Humor, de lach is een vorm van genot en tegelijkertijd ook een natuurlijk geneesmiddel (omdat er bepaalde stoffen vrijkomen).

- Dat mannen van actiefilms houden en vrouwen van romantische (psychologische) films is een weerspiegeling van de oude maatschappij. Nu vrouwen geëmancipeerd zijn zie je dat ze ook meer en meer grijpen naar de actiefilms.

- Kapitalisme brengt altijd een vervlakking van de maatschappij met zich mee omdat het gemakkelijker is om eenvoudig vertier op je bord te krijgen.

- Oppervlakkigheid, veralgemeningen, onkunde komen voort uit onkunde en/of gemakzucht. Maar als men niet meer kan veralgemenen kan men ook geen uitspraken meer doen.

- Oppervlakkigheid, veralgemeningen en onkunde zijn gevaarlijk wanneer ze een individu/gemeenschap kunnen schaden.

- Uitspraken kunnen alleen maar geen of een waarheid hebben die gebonden is aan tijd en ruimte.

- De romantische drang naar het onbereikbare komt voort uit ofwel ambitie (boven jezelf uitstijgen) ofwel angst om een relatie aan te gaan.

Geen opmerkingen: