van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


donderdag 20 juni 2024

Orka’s, m’n honderdduizendste fascinatie

 Sinds kort ben ik helemaal in de ban van orka’s, ik zal je vertellen waarom. In een wetenschappelijk artikel las ik dat wetenschappers de intelligentie van dieren probeerden in te schatten aan de hand van de neuren in de cortex, de hersenschors. De enige diersoort met nog veel meer neuronen in dit gebied zijn de orka’s. Natuurlijk is er meer voor nodig om aan te nemen dat orka’s slimmer zouden zijn dan mensen, maar ik doe het toch. Wat me verder ook opviel is dat vooral walvis- en dolfijnachtigen bovenaan staan, en eigenlijk is dat niet zo vreemd als je bedenkt dat ze weer naar het water keerden. Dat was best slim van hen: de reden dat deze vroegere landdieren weer het water in zwommen is logisch: meer voedsel. Daar dachten wij effe niet aan. 
De mensheid wilt zich vaak zo superieur voordoen, alsof wij de intelligentste zijn. Ik weet dat zo niet, hoor. Verder heb ik niet altijd een hoge pet op van ons: waarom doen wij elkaar de duvel aan? Kunnen we niet gewoon aardig zijn tegen elkaar? Al dat geroddel, dat gemene gedrag, dat (stiekem) onderuithalen, dat (ruzie) stoken, dat liegen. BAH. En ik kan nog zoveel tegen mezelf en anderen zeggen: “Dat zijn gewoon echt zielige, gefrustreerde, soms jaloerse, onzekere personen die de zieke, laffe behoefte hebben zich beter te voelen door jou onderuit te halen. Dus trek het je geen bal aan want zij zijn het probleem.” maar toch, ik kan dit soort gedrag moeilijk ok vinden. Hopelijk zijn orka’s niet zo. 

Orka’s hebben een taal, zelfs dialecten, ze leven in kuddes met een eigen cultuur, aan het hoofd van die kudde staat de grootmoeder als een oude wijze dame. Orka’s zijn een van de weinige diersoorten die beseffen dat ieder individu z’n eigenheid heeft, hopelijk respecteren ze dat meer dan wij doen, want wij doen niet altijd: uit onwil of gewoon pure domheid. Ik lijk nu een misantroop maar dat is niet: ik ken genoeg personen met een zuivere ziel. Zo is er bijvoorbeeld die dierbare maat van me die zo zo zo lief is maar pijnlijk genoeg ALS-patiënt is. Omarm de mensen die het goed met je voorhebben. 
En ik ga nu verder over orka’s lezen. 

 


Geen opmerkingen: