van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


donderdag 12 augustus 2021

Rio! Samba!

 Rio, Samba, ja! (eigen fotocollectie)

(Ze is van die andere grote stad in Brazil)



Vraag me waarom ik persé naar Rio wou en ik kan je een antwoord geven: Bossa Nova. In m’n studentenjaren was ik into jazz (sinds m’n zevende ben ik opgegroeid met jazz, om me dan ‘af te zetten’ ging ik op 16- à 17-jarige leeftijd naar klassieke muziek luisteren. Is geen jazz! Een rebelse tiener die naar opera luistert)
Tijdens m’n studentenjaren herontdekte ik jazz en kreeg van m’n ouders een Bossa Nova album mee, te leen. Nooit teruggegeven. 

Dààr, met die cd, begon de liefde voor Brazilië, Braziliaans Portugees, de droom om naar Rio te gaan. 
Ik kwam er toe een paar dagen voor het daar zomer werd. Zweten van de warmte en van een steward die me zei dat een vriend van hem er was neergeschoten op klaarlichte dag. Zweet. 
What. Did. I. Just. Do? ‘Samba’. 


Rio heeft me heel lang tegengehouden: onveiligheid, geld, onveiligheid. In een roekeloos moment kocht ik me een ticket naar Rio. “Ik wil het tòch wel es hebben gezien” Niet iedereen was een voorstander, en “Ga zéker geen favela in.” Wél gedaan. 
Wat er me verder werd afgeraden: - in het hotel keken ze raar op toen ik een bus wou nemen - geen bus nemen, tòch gedaan! 

Dit doe je niet met een bus!



Rio is pràchtig maar je voélt daar écht de ongelijkheid. In Oost-Afrika heb ik dat niet zo sterk aangevoeld als in Rio de Janeiro. Gehuild na ik een favela had bezocht. Mijn idee van ‘Rio! Samba!’ was ook meteen weg zodra ik uit de luchthaven de stad binnenreed. Het is schrijnend om de sloppenwijken te zien, m’n mond viel letterlijk open. Letterlijk. Daar zat ik dan met m’n ‘Rio! Samba!’ 
Een stad vol zoveel natuurlijke schoonheid, kwaliteiten maar na 10 uur ‘s avonds mag je de Copacabana niet op. Zelfs als je een strandganger bent van ‘een seconde het zand raken met een teen volstaat’ , sippende van een cocosnoot, erken je het gevaar. Alsook de schoonheid van de stad. Da’s Rio! 



Rio de Janeiro is pràchtig: veel groen, mooie stranden, een city life, toffe mensen die op een leuke manier kennis met je willen maken. Nice food. Overal goeie muziek. Wondermooie stad in een onveilige cultuur. Let’s go back! 




Geen opmerkingen: