van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


woensdag 5 juni 2013

Wat bloggen over Daft Punk

Die nieuwe van Daft Punk vrààgt wel om een bericht. Laat ik maar eerst duidelijk maken dat het, wat mijn mening betreft, het om een meesterwerk gaat. Jaja.

Ik was sowieso al grote fan van hun muziek. Weliswaar geen fan van het eerste uur, tuurlijk vond ik hen goed toen ze in de jaren '90 met hun eerste album kwamen, we gingen gewoon los op de dansvloer. Maar Daft Punk heb ik pas echt leren kennen met Discovery. Eigenlijk had ik toenertijd niet zoveel interesse in dat album want overal hoorde je en las je dat die tegenviel, dus dan ben je niet echt geneigd om hem te gaan halen.
Op de plek waar ik toen werkte lag Discovery ergens onder het stof en werd nooit gedraaid. Uit toch nog een beetje nieuwsgierigheid zette ik die plaat op en man, dat was meteen een voltreffer. Ik nam hem mee naar huis en was meteen verslaafd. Met terugwerkende kracht Homework leren kennen, dat ook een verslaving werd. Human After All sloeg ik over, dat zal niemand me kwalijk nemen, en van de twee livetournees Alive 1997 en 2007 is het de laatste die ik zo ontzettend vaak draai. Ik vond hen geweldig, geweldig, maar ook ik die hen sowieso gewéldig vind, had nooit kunnen voorzien dat hun nieuwste Random Access Memories me zo enorm van de sokken zou doen blazen.



Al na de eerste luisterbeurt schreeuwde ik enthousiast uit: "Dit is gewoon een meesterwerk!", en dus alweer verslaafd aan die plaat. Wat mij opvalt is dat voor de meesten het album bij de eerste luisterbeurt tegenvalt maar hoe vaker ze hem beluisteren, hoe beter ze hem vinden. Ik vond het meteen een verbluffend knap stukje werk maar desondanks werd hij er ook voor mij alsmaar beter op. Fantastisch dat men zo'n muziek kan maken.

Song per song review van hun laatste meesterwerk. Random Access Memories:

Give Life Back to Music:
eerste beluistering: deze opener maakte dat ik een vermoeden kreeg dat dit best wel es een goeie plaat zou kunnen worden. Lekker funky nummer.
na meerdere beluisteringen: fantastisch nummer. Die funky riff van Nile Rodgers samen met de warme modernere muzikaliteit van Daft Punk maken dit gewoon een topnummer.

The Game of Love:
eerste beluistering: interessant nummer dat ik niet wou skippen maar ook niet echt warm voor liep.
na meerdere beluisteringen: what a song! Een van hun beste nummers zowaar. Zo'n gelaagd nummer, zit zo goed in elkaar.

Giorgio by Moroder:
eerste beluistering: instant voltreffer natuurlijk.
na meerdere beluisteringen: terwijl andere nummers groeiden bleef deze even steken op het 'coole song'-effect dat de lagen miste van de andere songs. Maar na zoveel meerdere luisterbeurten vind ik de intro geniaal, alsook het gedeelte na de zogenaamde 'coole' grooves. Is een dijk van een song, wat een ode!

Within:
eerste beluistering: zelfde gevoel als bij de eerste beluistering van The Game of Love. Interessante song waar ik niet echt warm voor liep.
na meerdere beluisteringen: mooi nummer, gewoon heel erg ontzettend mooi. Bij The Game of Love, wat ik nog beter vind, kan ik ondertussen wegdromen bij dit nummer niet. Maar ik vind het gewoon heel erg mooi.

Instant Crush:
eerste beluistering: ik vond het helemaal niks.
na meerdere beluisteringen: alweer een dijk van een song! Zit prachtig in elkaar en die outro is fenomenaal. Heerlijke popsong. Loving it.

Lose Yourself to Dance:
eerste beluistering: Yeah, lekkere groovy song.
na meerdere beluisteringen: ik vind het de minste song van het hele album. Ja, is een heel lekker nummer maar drijft gewoon voort op een lekkere beat terwijl ik de rest van het album zoveel rijker vind.

Touch:
eerste beluistering: toen ik deze song hoorde wist ik dat ik met een meesterwerk te maken had.
na meerdere beluisteringen: mijn mening is niet veranderd. Ik vind die song too good to be true. Zo'n boeiend nummer.

Get Lucky:
eerste beluistering: kende ik al, natuurlijk. Leuke dancesong die ik gaandeweg nog leuker begon te vinden.
na meerdere beluisteringen: ik kende hem al. Hij blijft zo ontzettend leuk maar in verhouding tot de andere songs vind ik hem minder.

Edit: na de zoveelste, zoveelste beluistering: eindelijk begint het te dagen. Prachtige song, heerlijk funky maar kan effe weinig schrijven want Beyond speelt.

Beyond:
eerste beluistering: oké maar niet biijzonder.
na meerdere beluisteringen: er zijn amper woorden voor te vinden hoe goed ik dit nummer vind. Voor mij persoonlijk is dit hét hoogtepunt tussen al die andere geniale nummers. Het zit perfect in elkaar, is een warme song met gevoel en ook verrassend. Voor mij is dit een van de beste nummers ever ofzo.

Motherboard:
eerste beluistering: niks, niet slecht maar geen enkele negatieve of positieve waarderingen
na meerdere beluisteringen: dit is ook weer een van de meesterwerkjes van dit album. Zo'n gelaagde song. Ook weer zo mooi om bij weg te dromen. En de beats, de melodie zit zo ingenieus in elkaar.

Fragments of Time:
eerste beluistering: vond ik instant wel leuk.
na meerdere beluisteringen: 'k ben hem nog leuker gaan vinden. Rijke gelaagde song, dat allemaal zeker wel, maar is door een bepaald soort eenvoud eveneens ook een rustpunt tussen al dat bijzonder overwelming geniaal geweld.

Doin' it Right:
eerste beluistering: deze song deed me rechtspringen en besluiten dat ik die Daft Punk moest en moest zou hebben. Da's de discosfeer waar ik van hou.
na meerdere beluisteringen: ik hou nog steeds van die song, de vocals vind ik gewoon prachtig (wat een stemgeluid), ik hou van die discosfeer. Ik hou gewoon van dit nummer.

Contact:
eerste beluistering: dit is echt een typisch Daft Punk nummer. Leuk, want ik hou van hun sound.
na meerdere beluisteringen: dit is zoveel meer, zoveel rijker dan een typisch Daft Punk nummer. Wow, hier ook alweer, wat een song.

Voor de Daft Punkleken die hen graag willen leren kennen:





Albums die zwaar de moeite waard zijn, ik zet ze even in een top:

1. Random Access Memories: wat mij betreft de beste plaat van hen. Het rijkste geluid met geniale gelaagde songs

2. Alive 2007: een liveset en zo verbluffend goed. Hun songs in de remix gegooid.

3. Discovery: echte discohouse.  Een heel zoete warme plaat.

4. Homework: ook wel discohouse maar minder dan op Discovery. Ook een killere maar niettemin hier ook weer een voltreffer.

5. Musique Vol. 1: Greatest Hits album. weet gewoon dat al die bovenstaande albums zwaar de moeite waard zijn maar wat die Greatest Hits eveneenst de moeite waard maakt zijn drie heel goeie extra nummers die niet op de reguliere albums te vinden zijn.