van veel wat

Hello!

Wees welkom op deze pagina. Hij is nog jong, hij is nog fris. Maar we gaan er keihard tegen aan! 


maandag 21 augustus 2023

aan de vooravond van make up your mind

 


In september komt er een nieuwe (hopelijk voor de makers hit)show op televisie: Make Up Your Mind, naar Nederlands model. Een programma waarin BV’s strijden om het lint van de beste drag queen. Kort door de bocht, u kan het ergens nalezen.

Wel, ik hoop dat de makers het programma niet louter opvoeren als een ‘fait divers’, ze de kijkers ook een soort inzage geven in wat het is, je als een drag queen of drag king te uiten. Niet dat ik het zogenaamd weet, ik doe dat niet, maar ik vind niet dat je er zomaar ‘lichtelijk’ mee mag omspringen. 

Het programma lijkt leuk maar hun achtergrond is niet altijd leuk: al is niet ieders verhaal hetzelfde, veel cross dressing mannen en vrouwen werden op jonge leeftijd uit het ouderlijke huis geschopt of trokken weg omdat ze in hun omgeving niet aanvaard werden. In de undergroundscene van grote steden vonden ze een nieuwe familie waarin een drag queen mother zich ontfermde over hen als haar kinderen. Hen een voorlopige thuis gaf, hen leerde hoe ze make up moesten aanbrengen, zich kleden, zich bewegen, gedragen etc. 
Want drag is - voor mij alleszins - een ware kunstvorm, hard labeur. Everything has to be perfect, als je aan wedstrijden meedoet kan het kleinste detail je de das omdoen. Én je moet original zijn, the star of the evening, een over the top Beyoncé. Begin daar maar es aan zonder oneindige middelen en een professioneel team achter je.

Paris is Burning, een mùst see documentaire



En ik heb het niet eens over het geweld waaraan ze ten prooi kunnen vallen eens ze zich in drag op straat begeven. 

Ik hoop dus oprecht dat de makers het serieus nemen. 
Hierbij een BIG shout out to William Dorsey Swann, een van de allereerste queens die in de 19e eeuw illegale cross dressing parties blééf hosten, BIG shout out to Gowongo Mohawk, to Crystal La Beija, Terry Warren, to one of my idols Sylvester James Jr., to Divine, RuPaul, BIG shout out to alle kings and queens! Shantay! 




Geen opmerkingen: