vrijdag 3 september 2010

talkin' all that hiphop


Meer en meer stuit ik op berichten waarin hiphop wordt beschreven als 'zet een paar scheldwoorden op een kleuterrijm, act gangsta en je hebt hiphop'. Wrong, so wrong. Ja, dat is een deel van het hiphopfenomeen maar da's absoluut niet waar hiphop om draait. Ik ken iemand die jaar na jaar telkens weer een spreekbeurt gaf over Bob Marley. Ik geef jaar na jaar voorbeeldspreekbeurten over hiphop. Just for fun en òòk educatief. Ik vind dat jongeren best wel opgevoed mogen worden wat hiphop betreft. And here I go again dus. Op m'n blog.

The beginning:

Voor er echte hiphop kwam had je The Last Poets. Dat was ten tijde van de African American Civil Right Movement (iedereen kent wel Martin Luther King), zij scandeerden poëzie op muziek die betrekking had op de emancipatie en burgerrechten van de Afro-Amerikanen. Maar echte hiphop kan je dat nog niet noemen. De echte hiphop ontstond midden jaren '70 toen de van oorsprong Jamaïcaanse dj DJ Kool Herc in de Bronx de techniek van de toasting (rappen op reggae) naar funkplaten overbracht. De meeste funkplaten hebben een 'break' (een louter muzikaal stuk met een lekkere beat) en die break werd telkens opnieuw weer herhaald. Daarover ging een MC (Master of Ceremony) rappen. En zo is hiphop dus ontstaan. Aanvankelijk was hiphop dus party music.

(ingekorte versie, normale versie duurt zo'n minuut of negen)


The hiphop culture

Deze nieuwe stijl van muziek bracht ook een hele cultuur op gang: outfits, een nieuwe vorm van dansen (breakdance en anderen). Hiphop werd een lifestyle en met de graffiti kreeg het ook een volwaardige kunstvorm. Hiphop betekende de emancipatie van de zwarte bevolking in Amerika: ze kregen hun eigen kunst, hun eigen lifestyle. En net daarom is hiphop zo belangrijk en net daarom vind ik het vreselijk als iemand hiphop reduceert tot een paar kleuterrijmpjes en scheldwoorden.


Een sociaal geweten

Grandmaster Flash, iedereen zou Grandmaster Flash moeten kennen, gaf hiphop begin jaren '80 met The Message (een song over de wantoestanden in de NY'se getto's) een sociaal/politiek geweten. Dat sociaal geweten werd verder uitgedragen door Public Enemy, The Native Tongue beweging (De La Soul, A Tribe Called Quest, The Jungle Brothers, Queen Latifah) en anderen. Ik ga het niet hebben over hiphoptechnieken als scratchen enzo want dan wordt m'n post echt te lang. Wel wil ik gaarne Eric B. & Rakim vernoemen. De Einsteins van de hiphop. Rakim is een van de beste MC's Ever! En Eric B. een van de beste DJ's Ever!

(een aanklacht van Stetsasonic over het feit dat toen, eind jaren '80, hiphop niet werd begrepen: men zei dat hiphop geweld verheerlijkte terwijl dat toen net het tegenovergestelde was :-o, en niet muzikaal was omdat men samples gebruikte. Het was gewoon een nieuwe muziekvorm, sinds de jaren '90 gebruikt men massaal en ver buiten de hiphop muzieksamples! En: Rap brings back old R&B. And if we would not people could've forgot. Met oude R&B wordt welteverstaan rythm and blues, soul, funk van voor de jaren '80 bedoeld)


Gangsta rap

Natuurlijk moet ik gangsta rap vernoemen. Hiphop was aanvankelijk nog een East Coast zaak (New York City en omgeving dus), wanneer eind jaren '80 de West Coast (Los Angeles en omgeving) van zich liet horen kreeg hiphop er een heel ander thema bij. N.W.A., een hiphop crew die bestond uit voormalige bendeleden, rapten over het gangsterleven en zo ontstond dus de gangsta rap. Gangsta rap was dus oorspronkelijk een West Coast zaak. Pas later zou de East Coast hierin volgen.
Ik persoonlijk heb helemaal niks tegen gangsta rap: ik hou van N.W.A., Dr. Dre, Snoop Doggy Dog. Je moet de teksten ook niet altijd té serieus nemen en gangsta rap heeft gewoon een heel eigen slang (woordgebruik) die offensive kan overkomen maar eigenlijk niet zo bedoeld is.


Hithop

Dit gaat eigenlijk over de hiphop waarmee vandaag bedoeld wordt: kleuterrijmpjes op kleutermuziek en scheldwoorden. Hiphop voor in de hitlijsten. Aanvankelijk was hithop nog leuk, hoor. Eind jaren '80 had je DJ Jazz Jeff & The Fresh Prince en nog andere vrolijke hithoppers. Maar sinds hiphop big business is geworden kwamen er meer en meer ongeïnspireerde rappers die alleen maar aan hiphop deden voor de money. Soulja Boy maakt hiphop totaal belachelijk. Echt. En al die rappers die maken dat men tegenwoordig hiphop beschouwt als kleuterrijmpjes en scheldwoorden. Zij hebben geen respect voor hiphop en zij zorgen ervoor dat alle hiphop tegenwoordig in een 'infantiele' pot wordt gegooid, ook de huidige goeie hiphop. Thanx but no thanx.

(wat vooraf ging: men had de legendarische Ice T z'n mening gevraagd over Soulja Boy en Ice T gaf, hem kennende, een vrij tactloze repliek. That's just the way he is. Soulja Boy kon dat niet verkroppen en gaf Ice T een straffe videodiss waarop Ice T in deze video reageert. Zonder een oorlogje te willen starten maar gewoon om zichzelf te verantwoorden voor z'n grove taal. Z'n zestienjarige zoon heeft er nog iets aan toe te voegen waar ik zelf niet helemaal achtersta, maar ja, he's just a kid. En ja, het kan best lijken dat die oudere rap(liefhebbers) gewoon te oud zijn om het te begrijpen maar ergens denk ik toch van niet. Ice T vernoemt bijvoorbeeld de jongere Lupe Fiasco als zogenaamde goede hiphop. En ik vind best dat hij Clipse toen ook had mogen vernoemen. :-) )



Geen opmerkingen:

Een reactie posten