dinsdag 21 april 2009

weg met het kapitalisme, tijd voor het googelisme

Niet zelf geschreven maar wel gelezen: 

Kan een zoekmachine de wereld redden? Als het van Jeff Jarvis afhangt wel. In zijn boek 'Wat Zou Google Doen?' legt hij uit hoe elke onderneming het voorbeeld van het spectaculair groeiende bedrijf moet volgen om de crisis te overleven.

President Barack Obama mag dan de eerste tekenen van economische heropleving zien, volgens Jarvis wordt het nooit meer business as usual.

De crisis die we nu meemaken, is immers "veel fundamenteler dan een recessie of een depressie", zegt hij in een interview met Knack. Jarvis meent dat we "de overgang zien naar een volledig nieuwe economische structuur" en bedrijven die hun plaats willen afdwingen in die veranderde wereld, doen er goed aan lessen te trekken uit het succes van Google.

"Het kapitalisme heeft zijn beste tijd gehad, het moment is aangebroken voor het 'googelisme'", aldus Jarvis.

Weggegooid geld

Die boodschap lijkt nog niet doorgedrongen bij politici, want in hun herstelplannen ziet Jarvis weinig maatregelen die vooruitlopen op die 'brave new world'.

"Het probleem is dat we vooral bezig zijn met het verleden uit te kopen, in plaats van te investeren in de toekomst. We pompen geld in modellen en bedrijven waarvan we weten dat ze gedoemd zijn om te verdwijnen. Ook al doen we het om valabele redenen, om jobs te redden, het is en blijft weggegooid geld."

Voor heel wat economische sectoren wordt het volgens Jarvis dringend tijd dat ze de veranderingen onder ogen zien. Uitgevers van kranten en magazines, bijvoorbeeld, moeten zichzelf verplichten om zich een wereld voor te stellen zonder gedrukte media.

"Een drukpers is vandaag geen voordeel meer maar een kostenpost, en daar moeten ze zich aan aanpassen. Maar in plaats van na te denken over hun plaats in die nieuwe wereld, proberen de meesten hun oude wereld te beschermen."

Google News

Jarvis is dan ook ongenadig voor degenen die uithalen naar Google omdat de zoekmachine op een site als Google News doorlinkt naar kranten en magazines. "Dat toont vooral hoe wanhopig veel uitgevers zijn: ze proberen nu om iemand anders de schuld te geven van hun eigen falen."

"En dat is niet alleen stom, het is zelfmoord. Bijna de helft van de mensen die naar sites van kranten of magazines surfen, komt daar via Google of andere doorverwijssites. Eigenlijk mogen de nieuwssites blij zijn dat Google hén geen geld vraagt om publiek te sturen."

(SWE) (bron Knack.be)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten